torsdag 13 maj 2021

Kapellfåglarna och norsk kaviar

Nu har nog alla av kapellets ordinarie fåglar kommit. Lövsångaren har jag hört över en vecka nu och idag hörde jag göken. Jag kom på en idé inför nästa sommar. Jag har ganska många fågelholkar uppsatta på uthuset och hälften av dem ska jag sätta för hålet på tills flugsnapparen kommer. Blåmesen är ju alltid först men när han etablerar sig blir han som regel bortkörd av flugsnapparen. Om jag hindrar blåmesen från att bo in sig i alla holkar behöver det inte bli så himla mycket bråk om holkarna sedan. Då kan jag öppna ytterligare holkar när flugsnapparna kommer så de kan flytta in direkt.

Det tycks som om en blåmes i alla fall ännu lyckats hålla sig kvar i sin holk. Men jag ser på honom att han lider. Småfåglar beter sig ju alltid ängsligt men den här blåmesen verkar i det närmaste knäckt. Ser sig nervöst om hela tiden och jag tycker t o m han har börjat sett dammigt grå och ovårdad ut. Jag kan endast med kikarens hjälp se att han har en antydan av blått på hjässan. Det gula bröstet ser jag inte alls längre. Han verkar ha förlorat sina färger. Han ser bara grå och hängig ut.

I år har jag inte hört pärlugglan heller. Det är väl det enda som skiljer vad gäller fåglarna. En ekorre ser jag däremot nästan dagligen. Jag tror det var flera år sedan jag såg en här sist.

Idag tog jag bort presenningarna på tobakslandet och gick över hela ytan med ett järn och luckrade upp den. 


Sedan vattnade jag alltihop för att omedelbart efter sprida hönsgödsel.

Det finns nog inget i denna värld som luktar så illa som hönsgödsel men nu har jag spridit säkert 25 kilo pellets på den fuktade jordytan. Det kanske inte behövdes eftersom hästgödslet jag lade ut förra året ser väldigt näringsrikt ut fortfarande. Men för mycket gödning tycks inte tobaken kunna få. Jag vattnade lätt en gång till när gödslet var utspritt och sedan täckte jag allt med presenningarna igen. Jag tänkte att ytan på hönsgödselpelletsarna kunde få möjlighet att lösas upp lite innan jag ger mig på landet igen. Nu ska landet få ligga orört tills i början av juni då jag ska sätta ut tobaken på friland. 

Då gör jag fåror i landet och sätter plantorna på åsarna och använder dalarna till att gå omkring i. När det är klart sätter jag upp elstängslet igen.

När jag var klar lade jag mig i solen. Jag älskar att bara ligga och tänka och lyssna och känna värmen av solen direkt mot huden. Och bråka med någon enveten fluga då och då som fått för sig att trakassera mig när jag kommit till ro.

En ny kaviarrecension också. Denna gång en norsk sort igen.


Helt okej men väldigt röd. 


För skoj skull en jämförelse mellan utseenden.

Idag på Maxi föll jag för frestelsen att prova något jag aldrig tänkt prova förut.


Jordgubbskeso. Det måste ju vara vedervärdigt och det var det också. Kesons sälta ihop med jordgubbssylt. Vem kom på detta?

Inga kommentarer: