söndag 9 maj 2021

Stegtak och kaviarrecension

Veckans fotoutmaning för miljö- och hälsoskyddsinspektörerna kommer att bli att fotografera ett stegtak. Denna lite ovanliga konstruktion var vanligare förr när folk använde trästegar. Ett tak avsett att hänga sina stegar under så de inte skulle vara utsatta för regn, sol och vind.
Det här taket har nog gjort sitt. Jag fotograferade det hos en granne. 


Från min barndom minns jag ett stegtak särskilt väl. Det stod i tomtgräns hos moster Margit uppe vid Kvarndammen. Grannarna "Petterssons" kunde använda sin sida av stegtaket. Jag får för mig att man gjorde så förr. Gick ihop om att bygga ett stegtak i tomtgräns så bägge kunde utnyttja det. Jag och min kusin Leif lekte ofta på stegtakets papptak också. Den svarta pappen var varm och skön att vara på.


När jag ändå var ute och körde bil nyss åkte jag upp till Kvarndammen och till min barndoms stegtak. Jag vet ju inte vilka som bor där nu så jag smög mig in mellan husen.
Endast ett betongfundament finns kvar av det gamla taket. Om jag bygger ett eget här vid kapellet ska jag åka upp och mäta lite på det där betongfundamentet så jag på ett ungefär kan återskapa det tak som jag lekte på när jag var liten.

Även om jag inte behöver ett stegtak funderar jag på att bygga ett till mina aluminiumstegar. Bara för att hålla traditionen vid liv.

Idag gör jag en snusomgång i ugnen uppe i Felix kapellbostad och använder hans spis. 

800 gram torr tobak av Black mammoth. Här ska det stå i 24 timmar vid ca 90 grader.

Det tar flera timmar innan kärntemperaturen hos tobaken är uppe i 90 grader så det tar nog närmare 30 timmar från det att jag sätter på ugnen.

Det är första gången jag gör snus på bara Black mammoth utan inblandning av Alida. Jag ska göra en omgång på bara Alida också har jag tänkt för att jämföra. Normalt har jag kört en blandning mellan 80% Black mammoth och 20% Alida. Min vän i Spanien som jag försett med fröer har bara Black mammoth så jag tänkte prova hur snuset blir och också ta med lite färdigt snus till honom när jag åker ner i jul. Han har inte hunnit gjort eget snus i jul tror jag men då kan han ju få ett smakprov på hur det blir.

Nu kom också turen till att smaka Kalles kaviar som jag inte köpt på många år.

Jag var bekymrad innan jag tog första bettet. Jag var rädd att den löjliga randiga Kalleskaviaren med creme-cheese hade förstört Kallesmärket för mig totalt. Som väl var gick det bra att äta den. Den var god men inte "gud i himmelen-god".

Inga kommentarer: