tisdag 9 juli 2024

Cikada

Igår hörde jag årets första cikada. Idag hörde jag den andra. Nu börjar det där larmet från träden hela tiden.

Efter frukost tog jag scootern till KIA-återförsäljaren och pratade lite mer med min kontakt där. Jag provsatt också den nya modellen av Picanto. Den är fin.


För att kunna köpa den med en finansieringsplan måste jag vara resident i Spanien vilket jag inte är. Jag har heller inte tänkt bli det under de närmaste åren. Det är något jag noga behöver avväga innan jag tar det steget. Köpa bil kan jag ju ändå men då får det bli med lånade pengar från svensk bank så länge. 

Jag fick ett pris på en helt ny bil för 19.900 € (ca 234 000 kr). Det är en ny modell av Picanton. Den förra såg ganska mycket annorlunda ut. Den nya modellen kom för någon vecka sedan bara och har förstås ett antal fler finesser. En fjolårsmodell som gått 1 500 mil kostar ca 150 000 kr. Jag får tänka vidare. Jag inser att jag väldigt gärna skulle ha en med automatlåda. Jag har aldrig haft en automat förut.


Priserna har svängt lite sedan senast jag kollade. Just nu är den billigare att köpa i Sverige än i Spanien.

Solade och badade när jag kom hem. Sedan åkte jag till en närliggande kinarestaurang och käkade. 


Soppa till förrätt. Ljuvligt god. Sötstark.


Anka till huvudrätt. Mätt och belåten avslutade jag med en kula vaniljglass och åkte hem igen. 

Det låg en svag doft av skurtrasa inne på restaurangen. Två hundar skällde inne i köket också.

Det var den dagen det. Hörde att Spanien spelar fotboll ikväll. Tur jag slipper gå ut.

Inga kommentarer: