lördag 6 juli 2024

Ockupanter

Här i Spanien kan man få sin lägenhet tagen i besittning av ockupanter. Det är ett ganska stort problem och vi har faktiskt t o m några här på området. Det var en av lägenheterna mitt emot mig här när jag kom där det bodde ett ungdomsgäng. En av den hade hyrt lägenheten i två månader och sedan inte lämnat. Reglerna runt det där är oklara för mig men om man inte avhyser ockupanterna inom 48 timmar har de plötsligt rätt att bo där. Det är faktiskt liknande regler i Sverige.

Ägaren hade varit där med Guardia civil som är en sorts polisväsende här i Spanien utöver den ordinarie polisen. Men de fick inte ut dem heller. De gick med på att lämna om de fick 6 000 € så det var bara för ägaren att lägga upp pengarna för att få tillbaka en troligen helt förstörd lägenhet. Känslan att den varit ockuperad går ju heller aldrig ur. Folk har haft fester därinne och bland de privata ägodelarna.

Så kan det tyvärr gå om man hyr ut till okända. Hemskt! Vilka människor det finns på den här jorden. Det gränsar nästan till de asen som ringer och lurar och skrämmer pensionärer.

Gick upp och tvättade på morgonen. Nu börjar jag förbereda för att Felix ska komma mer och mer. 


Skar upp en hel ost så jag slipper skära varje morgon. Kör med trådskäraren. 


Smidigt.

Solade och badade mitt på dagen. 


Otrolig värme men det blåste ganska mycket som tur var.


Drack Pastis i skuggan frampå kvällningen. Jag fortsatte pastissandet inne sedan medan jag kollade youtubeklipp med Tasavallan Presidentii. Somnade gott sedan.

Inga kommentarer: