fredag 12 juli 2024

Felix ankomst

Resan hade gått väldigt smidigt för Felix. En lång resdag förstås men inget krångel. Jag åkte ner på stan kl 19 och gick direkt till en liten indisk restaurant som jag länge velat prova. "Shiva bar" heter den och ligger i utkanten av stadskärnan lite.

En kall öl faktiskt till att börja med.

Sedan sedvanlig förrätt med papadum och tre såser. Denna förrätt får man på alla indiska restauranger här.

Därefter butter chicken. Helt otroligt god men röd. Det har jag aldrig ätit förut. Det röda är ju bara färgämne och de får ibland för sig att färga maten. Röd eller gul färg framförallt. Naanbrödet var väldigt gott. Det var inbakad färsk koriander i brödet också. Det var nog den godaste butter chicken jag ätit faktiskt.

Efter maten gick jag ner och satte mig på strandpromenaden en halvtimma och tittade på folk innan jag gick till busstationen och tog emot Felix. Vi tog taxi hem sedan och pratade en stund innan vi lade oss.

Idag åt vi frukost och solade lite försiktigt innan vi tog cyklarna till Habaneras för att käka lunch.

Det var tungt för mig som inte cyklat något på ett år. Varmt också. 33 grader och lätt motvind. Jag kom inte i ordning i skallen efter cykelturen innan jag fått vara en stund inne i butiker med AC.

Vi åt på ett ställe som hette Vaini club och vi tog nachostallrik båda två.

Där kommer jag att äta igen. Riktigt gott och riktigt mätta blev vi. Äntligen nyfriserad också.

Jag svettas så illa under brösten tyvärr. Det ser förjävligt ut när jag har en mörk tröja.

Felix köpte några klädesplagg också innan vi lämnade Habaneras för Carrefour där vi handlade lite mat.

När vi kom hem var i alla fall jag helt utmattad efter cyklingen i värmen. Vi badade och vattnet i poolen hade gått upp till 32 grader. Det var inte skönt knappt.

Sedan grillade jag lite kycklingvingar och lår. Ett par chorizos också ifall vi skulle behöva.

Vi satt länge ute och pratade i tystnaden innan vi gick in och kollade på TV.