tisdag 2 juli 2024

På stan

Jag sover länge om mornarna nu. Antagligen för att jag har svårt att somna på kvällarna.

Framåt 12 åkte jag ner till stan och parkerade min scooter. Gick en sväng men det var väldigt varmt. 


Jag fick sätta mig i skuggan en stund och dricka vatten. Hörselproppar i hela tiden. Allt härnere är av betong och järn och det allra enklaste renoveringsarbete kräver att man bearbetar dessa hårda material med kraftfulla elverktyg. Det innebär att det alltid är ett väldigt hantverkarväsen som pågår. Därtill skriker alla när de pratar med varandra. "Normal" samtalston är inte detsamma som i Sverige. Att tuta när man kör lastbil och buss verkar vara ett måste överallt om man inte kommer fram så fort man vill. Jag orkade inte särskilt länge. 


Jag gick in på en liten restaurang där jag inte kände mig välkommen eftersom jag inte var spanjor.

Alla bord var reserverade och jag fick sitta vid ett litet bord för en person i mitten av lokalen. När det kom spanjorer satte de sig bara vid de reserverade borden hur som helst. Kunderna utgjordes enbart av spanska tanter och farbröder. 


Jag beställde Minestronesoppa till förrätt som var väldigt god.


Biff stroganoff till huvudrätt. Den var god men konstig. Köttbitarna knastrade som brosk när jag tuggade på dem. Såsen var ljus istället för röd som jag trodde den skulle vara. Såsen hade dock en påtaglig senapssmak och det var riktigt gott. Portionen var däremot alldeles för liten. 7.50 € kostade maten så det var i alla fall väldigt billigt.

När jag ätit letade jag rätt på scootern. Jag mindes inte riktigt var jag hade ställt den så jag gick ett bra tag bland gatorna för att hitta den. Staden har inget att erbjuda mig över huvud taget och jag ska inte åka in dit något mer. Jag blir alltid besviken efteråt. Det här var första gången jag var nere på stan sedan jag kom hit. Troligen också den sista om inte Felix vill ner en sväng.


När jag kom hem hade man beskurit palmerna. De tar ner dem rejält. Jämför den obeskurna som står längst bort till vänster med de andra som bara har en liten tofs kvar. Det tar en stund för dem att plocka upp alla blad efteråt men beskärningen tar bara ca fem minuter per palm.

Badade och solade en stund. Tidig kväll med TV och läsning.

Inga kommentarer: