torsdag 4 juli 2024

Eddie blev "Eddie"

Jag minns engelskaundervisningen i skolan. Alla skulle ha engelska namn och fröken var tvungen att lära sig nya namn på oss. Alla fick alternativa namn utom jag och möjligen Peter. Resten blev avatarer. Jag minns inte vad mina klasskamrater fick för namn men om jag inte missminner mig fick Stefan Wigh namnet "Bill".
Undrar om dessa namnbyten sker även idag på engelskatimmarna? Det skulle däremot inte vara PK att jag fick behålla mitt namn tror jag. De skulle vara rädda att jag kände mig förfördelad. Jag kanske också ville byta namn men inte fick. De andra kanske skulle bli avundsjuka för att jag fick behålla mitt riktiga namn. Enklast vore att alla bytte namn då. Lika för alla så ingen kan känna sig utanför och kränkt. Den svenska gyllene medelvägen.

Jag tror inte jag drömt om Spanien en enda natt. Konstigt. I den mån jag drömmer överhuvudtaget utspelar sig historierna alltid i Sverige. Jag hade svårt att somna igår igen. Jag har det lite väl ofta nu och det irriterar mig. Jag får ofta tände efter en stund och läsa lite till men har ändå svårt att somna när jag släcker igen. Jag har aldrig legat så skönt i någon säng som här. Sängklädernas mjukhet och madrassens stuns. Kuddarnas  perfekta hårdhet och form. Ändå är det sängkläder från IKEA som vanligt. Temperaturen är alltid perfekt. Det är mörkt och tyst. Läsbelysningen perfekt så att bokstäverna blir knivskarpa med mina läsglasögon. Jag längtar till sängen på dagarna. 


Läste ut min Knausgård och la fram nästa.

Vaknade kl 10 och gick på toa. Jag la mig sedan igen och bara tänkte. Blundade och tänkte på det som föll mig in. Gick upp efter en stund och gjorde lite frukost. Funderade lite på om jag behöver något från La Zenia boulevard. Nabojenta skulle dit på eftermiddagen och jag hade chansen att åka med. Jag väntade svar från Alcampo angående reservdelarna till kylskåpet. 

Jag bestämde mig för att följa med henne till La Zenia.


Gick runt lite och kollade i affärer men det var för varmt. Satte mig i skuggan och väntade på att Maj-Lill skulle bli klar istället.

Jag stängde in mig och satte på AC:n när vi kom hem. Jag orkade inte vara i solen mer.

Min granne på andra sidan kom igår med sin fru. Lagom till att nabojenta åker. 

Inga kommentarer: