fredag 15 juli 2022

Fredag


Jag har boken "Svensk floskelordbok" liggandes framme och när jag varit uppe från min kontorsstol och ska gå tillbaka brukar jag läsa definitionen av en och annan floskel. 

Idag vill jag särskilt lyfta fram:
Dialog - samtal mellan två eller flera personer; härskarteknik inom arbetsliv och samhällsdebatt. Får ofta formen av så kallat aktivt lyssnande, där parten som har maktövertaget använder sig av fraser som: -Jag hör vad du säger (och det intresserar mig inte och du behöver inte förklara mer).

Underbart pricksäkert.

Inget planerat i helgen förutom ett besök på socialdemokraternas familjedag vid Kvarndammen där de ska presentera sina planer för Kvarndammsområdet. Det ska bli intressant att se om det framkommit något nytt sedan jag undersökte vattenkvaliteten där. De tänker sig bad där igen. Politikerna tänker sig det ungefär en gång per mandatperiod.

Det är den årliga bluesfesten i stan också denna helg men jag ska inte gå dit. Jag är inte upplagd för berusade möten med en massa människor. Jag orkar inte det nu. Jag ska njuta av tystnaden, ledigheten och ensamheten här i skogskanten i helgen. Läsa och sova och göra några varv i tobakslandet blir precis lagom. I morgon förmiddag ska jag återuppta min träning också tänkte jag.

Inga kommentarer: