tisdag 5 juli 2022

Scooterföraren Eddie

Kl 07:30 grenslade jag scootern och gav mig iväg. Felix låg kvar i sängen. Jag skulle till Aldi och köpa bröd. Eftersom de öppnade först 09:00 tänkte jag åka lite på småvägar lite. Just där Aldi ligger är det ganska mycket trafik. Det kändes inte riktigt bra att köra. Jag är osäker ännu. Jag kom till en liten korsning och skulle stanna. Jag satte ner vänsterfoten men det var halt på asfalten av olja så jag lade mig på sidan med skotern över vänster ben och tog mig inte upp. Två bilar stannade och hjälpte mig att lyfta scootern så jag kunde åka vidare. Då åkte jag direkt till Aldi, parkerade där och gick över gatan och tog en kopp kaffe och en smörgås. Och tänkte...


Det är klart att jag tänkte på mina bristande förmågor. Jag är så svag att jag inte riktigt orkar hålla i scootern om den börjar välta. Nu hade jag ju otur också att det var halt när jag satte ner foten. Men det är inte bara det som oroar. Tänk om jag blir rädd för att använda den. Varken jag eller scootern fick ett enda skrapsår så det gick ju bra. Men tänk om jag inte vågar använda den. Jag tänker att jag ska använda den sparsamt och inte när det är så mycket trafik nu till en början. Det är hysteriskt mycket folk överallt här nu. Inte alls så stilla och makligt som det varit när jag varit här tidigare. Det blir en del att tänka på faktiskt. Jag kanske skulle köpt en permobil istället. De får man ju köra på trottoarerna.

När Felix ätit frukost och pratat lite med sin bedrövade far tog vi bussen ner till stan. 


Vi passerade ett litet plaströr som stack upp ur trottoaren där denna lilla vän hade bosatt sig. Dagens uppdrag handlade om att besöka de tre pantbanker jag lokaliserat för att se om vi kunde hitta en eller två cyklar. Vi hittade en pantbank. Den andra i samma kvarter var stängd men det fanns inget att ha. Rostiga mountainbikes med grova däck för 100 € är helt ointressant. Jag har också skrivit och frågat på en annons med hon svarar ju inte.

Jag sjöng "La cucaracha" ihop med en liten flicka i en barnvagn.

Vi gick in på en bokhandel och jag frågade efter en bok om vilda blommor i Spanien men det fanns ingen sådan bok. 


Jag ska kolla i en annan stor bokhandel på fredag.


En sargad turkduva som sökt skugga.



Vackra hibiskusar.


Trasiga skor.

Vi mötte en så tragisk liten flicka och en drummel till karl. Jag hörde någon som försiktigt påkallade min uppmärksamhet. Det var hon.-Ursäkta. Är ni från Sverige? En liten skör flicka med platta lååånga hängbröst, sargad, dimmig blick men klar stämma. Ca 30-35 år dragandes på en trashank på säkert 50 år och tatueringar i hela ansiktet. Bl a ett stort telefonnummer i pannan, sluddrig, tandlös röst.
Flickan frågade efter någon som höll till bredvid en sexshop någonstans och jag kunde inte hjälpa henne.
Jag ville bara ta med henne och duscha av henne och prata med henne om hur hon har kunnat hamna där hon nu var i livet. Det var så oerhört beklämmande att se. Jag tänkte på hennes mamma också. Tänk om hon fick se sin dotter så här.

Ursäkta den okänsliga övergången men vi gick sedan och åt på Vartep Kebap. 


Jag tog min vanliga rätt med ris. Felix tog en wrap med kyckling. Helt ok mat.

Vi gick längs stranden.




Det är så mycket folk som badar trots att vädret är lite sådär. Det är jättevarmt men disigt/molnigt. Det skulle bli bättre på eftermiddagen och då skulle vi vara hemma och sola hade vi tänkt.



Vi avslutade på stranden med varsin "Aperol Spritz"


Min rygg under ryggsäcken. Jättehög luftfuktighet och UV-index 10.

Väl hemma igen gick vi och badade i poolen. Jag har stor nytta av den svarta kjolen jag köpte på Maxi innan vi for när jag byter badbyxor.

Här en stilstudie.


Jag med våta badbyxor och kjol. Torra gröna badbyxor på.


Kjolen på.


Torra badbyxor på väg av.


Fuktiga badbyxor på väg på (inför ett dopp).


Kjolen uppdragen så armarna kan manövrera fritt innanför.


Voilà!

När vi badat blev vi hungriga och drog iväg till Carrefour och åt ett par mackor i förbutiken och fyllde på vårt matförråd hemma med en halvfull dramaten med juicer och annat gott till våra frukostar.

Sean bloggning och bingen.

I morgon förmiddag ska det bli åska.


Inga kommentarer: