onsdag 13 juli 2022

Värmlands bokfestival 18-19 november 2022

I går beställde jag ett litet ståbord (70 x70 cm) på bokmässan på Nöjesfabriken i Karlstad den 18-19 november i år. Jag kommer också att presentera boken från scen under 20 minuter någon av dagarna.

Fredagen den 18 vänder sig delvis till skolungdomar och jag hoppas på att få presentera den då på eftermiddagen.

Jag kommer att stå vid mitt lilla bord och berätta om boken för de som är intresserade. Jag kommer också att ha med mig informationsmaterial från "Sveriges förening för högkänsliga" (SFH) och Karin Fast Aronssons originalmålning uppställd på ett staffli bakom mig.

I går tänkte jag på hur det låter när man sparkar till en plastboll väldigt hårt. Det där isande/ringande ljudet. Det var längesedan jag hörde det.

Tobaken är trög i år. Det blir inte riktigt lika kraftiga frodiga plantor som det blivit de tidigare åren tyvärr.


Jag behöver knappt plocka tjuvar. Jag hade ju hjälp av en tobaksbroder som var här och gick ett tjuv-/blomvarv när jag var i Spanien. Jag kan nog vänta till helgen innan jag tar ett varv.

Jag läser min Ulf Lundell och hans dagboksanteckningar. Jag är inne på 2018 nu och han beskriver värmen den sommaren och bränderna man var orolig för. Han tänker också mycket på sitt ex "S" som fortfarande spökar i hans huvud. Precis som "L" spökar för mig. Det är de funderingarna jag tycker mest om att läsa i hans dagböcker. Vi tänker väldigt lika i väldigt mycket men det är nog ingen fördel för mig. Jag får för mig att han är väldigt illa omtyckt av kvinnorna för hans plumpa uttalanden. Jag gör liknande uttalanden själv som var OK för tio år sedan men inte nu.

Ämnet är lite aktuellt i dessa tider då det är damfotboll på TV. De kan ju verkligen inte spela. "De spelar på ett annat sätt" låter det i kommentarerna. Men de misslyckas med de flesta passningarna och skotten. Men det gör egentligen inget för målvakterna tar nästan bara de bollar som kommer i famnen på dem. Sedan kastar de ut bollen till en anfallare. Jag tycker synd om kommentatorerna som bör ha det det svårt att kommentera eftersom det stundtals är så eländigt dåligt och när de inte får försäga sig.

De spelar på ett annat sätt, det är sant och jag tittar på ett annat sätt. Jag ser det som en komedi och har lite roligt åt deras krångel och misslyckanden. När jag ens orkar titta. Fotboll och hockey verkar vara svårt för tjejer. Jag kan inte komma på någon annan idrott där det är så stor skillnad på dam och herr.

Det verkar inte som om man ens får säga damfotboll längre. Det ska vara fotboll endast eftersom könet inte spelar någon roll. Men det gör det i detta fall.

Inga kommentarer: