måndag 31 juli 2023

Mopedtermer och tryckkokare

Jag mötte en vän häromdagen som kom på en Zündapp KS 50 i fantastiskt skick. En av de nyare modellerna. Direkt kom en massa mopedtermer över mig från ungdomen. Jag gjorde en liten lista på mopedtermer från slutet av 70-talet men för att få in dem i ett sammanhang skrev jag en fingerad dialog där orden förekommer. I min värld sker samtalet också på bred värmländska så ni som har den gåvan kan gärna tillämpa den på dialogen:

-Hej Göran!
-Hej.
-Hade inte du en ILO förut?
-Jo men den rasade så jag fick tag i den här compakten istället. Jag klöv motorn men fick ingen ordning på den.
-Kör du original?
-Nej jag har kolv och drev. Jag är sugen på en femhästare eller en sjuasjutti.
-Hade du inte en enpetare?
-Jo. Den har jag kvar också.
-Har du funderat på Texasstyre?
-Jag tycker inte det passar på compakt lika bra som på Mamba.

-Får jag testa den lite?
-Ja men bara en kort tur då. Jag kör på reserven. Ettan neråt, tvåan och trean uppåt.

-Den gick ju fint. Semestergas hade du också. Jag var nästan uppe i 50 med den men den fyrtaktar väldigt. -Jag vet. Jag ska sätta dit ett ställbart munstycke på den.

I kvällningen åkte jag till Maxi för att hämta ut paket från Amazon. 


Det var min tryckkokare som kommit och jag testkörde den med bara vatten. Det pös lite otäckt men den verkade fungera enligt handboken ändå. Imorgon blir det matlagning i den på riktigt.


Plötsligt stod Sabina Sändh på altanen. Det var jättelängesedan vi satt och pratade en stund och det var ett kärt återseende. Här står vi framför en jätteclematis som jag en gång fått av henne faktiskt.

Jag sålde lite skivor ikväll igen också.

Inga kommentarer: