fredag 17 juni 2022

9 grader och sommardoftens kemi

Kall morgon. Blott 9 grader när jag startade datorn kl 6. Sivan ville ut men satte sig sedan utanför altandörren och ville in igen. Men det fick hon inte.

Min vän konstnären Karin Fast Aronsson lade upp en ny målning på FB idag.


Tyvärr har jag inga väggar kvar där jag tycker mig kunna ha tavlor. Dessutom känner jag att jag inte kommer att bli kvar i kapellet längre än nödvändigt. Då kommer jag behöva sälja av alla mina älskade tavlor och böcker. Det känns jobbigt faktiskt men en vacker dag dör jag ifrån alltihop ändå. Ibland känns det som om jag borde börja sälja av mina älskade saker innan jag står där med panik och behöver välja mellan att sälja jättebilligt eller att slänga.

Jag har sedan länge insett att jag är "hagalen". Jag älskar att shoppa uppenbarligen. Jag kan helt enkelt inte sluta att köpa allt jag tycker att jag behöver ha. Men nu har jag legat lågt med beställningar från Amazon ett tag ändå.

Sivan gav upp ganska snart med att sitta utanför altandörren och tindra med ögonen. 

Vips så låg hon och njöt i solen som vanligt istället. Det var precis det jag ville vänta ut när jag inte släppte in henne.

Jag tog en promenad på morgonen innan fredagen den 17 juni hade vaknat. Den nu rådande doftkompositionen i den fuktdrypande svenska skogen är i det närmaste bedövande god. 


Därtill kommer fåglarnas sång, den stigande ångan från skogsbrynet och buskmarken när solen börjar värma upp Sverige denna dag är bedårande.


Lingonriset blommar för glatta livet.


Och här står en tall som vägrat att ge upp t o m när hon en gång fick en sjukdom i toppen. -Jamen då gör jag väl en ny topp då, för helvette!

Givetvis kan vetenskapen beskriva denna doft av sommar. Läs en artikel om det här. Ni som inte tycker om att allt "vetenskapifieras" behöver ju inte klicka på länkarna här. Jag tillhör dem som intresserar mig för det däremot. Doften har dessutom ett vetenskapligt namn. Petrichor. Doften av ett varmt lätt sommarregn. Hur det doftar i den spanska naturen ser jag fram emot att få undersöka. Och hur det låter när flocken av munkparakiter flugit förbi med sitt skränande. Hur låter de subtila fåglarna?

Just nu ser det ut så här på Los Locosstranden i Torrevieja. 32 grader i skuggan.

Lunchade tillsammans med en fd kollega på Panncentralen. Jag provade också deras goda hemgjorda glass för första gången men glömde att fotografera såväl varmrätt som efterrätt. 


Jag ställde också ut fyra exemplar av boken i konstmuséets presentshop. När jag körde in min kollega till centrum igen ställde jag ut tre ex på Minervabokhandeln också.


Jag fick 30 ex till av boken idag. 


Placerade på trappan av budet.

Inga kommentarer: