tisdag 22 juni 2021

16 mm

Det har kommit 16 mm regn sedan igår. 16 mm som jag inte såg en enda droppe av. Jag låg och läste tidigt och somnade också ganska snabbt varvid regnandet undgick mig helt. Jag tackar ändå och tar emot. Nu kan det räcka på ett tag ändå. 

Jag läste ut Fjodor Resjetnikovs "Pråmdragarna". Inget litterärt mästerverk och skrivet i en naiv ton som inte lyckades övertyga. Men elände, lera, lort och umbäranden fick jag i alla fall mycket av. Boken var i stort sett det enda författaren hann åstadkomma under sitt korta liv. Han dog i trettioårsåldern av lunginflammation.

Sedan satte jag tänderna i "Dottern" som är sista delen av den svit av böcker som Anne B Ragde skrivit on kvinnan Torunn i Neshov, Trondheim. Eftersom det är en del av en svit inleds den med en massa upprepningar ur de tidigare böckerna. Som om hon velat att boken även ska kunna läsas fristående. För mig som läst de föregående böckerna blir det onödiga tillbakablickar. Det blev glesare med påminnelser ju längre in i den nya berättelsen jag kom men rätt som det var dök det upp ytterligare en återblick. Hoppas att inte resten av boken blir likadan. Annars tycker jag mycket om berättelsen om Torunn och hur hennes liv utvecklar sig.


De där salt/söta plommonen jag köpte på den asiatiska livsmedelsbutiken i Karlskoga var ingen hit direkt och det är oklart om jag ens kommer att äta upp dem. Framförallt är det eftersmaken som är besvärande. När jag var liten blandade jag Salta katten med Tuttifrutti i munnen. Det var en smakupplevelse då och eftersmaken på de torkade plommonen känner jag så väl igen från eftersmaken från den tablettblandningen. Tung och jolmig eftersmak som är svår att bli av med sedan. Sötsliskig och besvärande. Salta katten och Viol var en bättre kombination att blanda i munnen.

Idag har det sett ut att regna hela dagen men det har ändå bara kommit 1 mm (kl 17). Det har mest blivit Playen och läsning idag. Jag har satt en omgång snus på jäsning också. Denna gång gör jag snus bara på sorten Alida. I år har jag bara odlat Alida och det är nu jag ska ta reda på om det blir bra att göra snus på Alida uteslutande. Jag hade Black Mammoth också förra året så jag har blandat de två sorterna för att göra snus förut. Jag har också testat att göra snus på bara Black Mammoth Det funkade och blev gott. Anledningen att jag bara odlar Alida i år är att den verkar mogna snabbare än Black Mammoth. Det är viktigt att få så lång torksäsong som möjligt.

Det blir nog soffan resten av kvällen också. Jag ska åka ner till järnvägsstationen kl 21 och möta kollegan Britt. Hon ska fortsätta hem med bussen sedan men hon ska leverera en sommarpresent från Karlstads kommun genom att sträcka ut den till mig genom bussdörren.

Inga kommentarer: