onsdag 23 juni 2021

Pragdrömmar


Jag fick min sommarpresent från jobbet igår. Jag hade redan förstått att det var en handduk men den kommer jättebra till pass faktiskt.


Rådjuren går runt kapellet. Igår kväll såg jag en ensam råget på tomten vid två tillfällen. 

Först på framsidan vid vägen, foto från prediksalen.


Sedan foto från köksfönstret.

Men tobaken låter de i alla fall bli. Jag har elstängsel runt men det händer att jag glömmer att spänningsätta det ibland. Förra året hade troligen en grävling varit inne en natt då jag glömt att sätta på stängslet. Inget var avbetat men det hade grävts och bökats. Troligen efter mask. 

Idag grottade jag ner mig lite i Prag igen. Jag har saknat drömmandet och satte därför igång det igen genom att googla och läsa på.

Den Pragguiden på Youtube jag bäst tycker om är "Honest guide to Prague". De lägger upp nya guider varje vecka. Det har funnits jättemånga kapitel som tyvärr är borttagna på grund av någon sorts oenighet med deras arbetsgivare. Men det går ändå att se flera av de gamla som tur är. Det verkar vara svårt att ta bort filmer från Youtube. Det kommer också nya avsnitt hela tiden och de kommer att spela in vissa av de gamla filmerna igen då de nu har de fulla rättigheterna till sina filmer. De har också gjort en guidebok som säljs hos Prags bokhandlare. Jag ska köpa den så fort jag kommer ner.

Jag fick besök på eftermiddagen av en vän som också odlar tobak. Hans plantor har kommit betydligt längre än mina. Han sa också att rådjuren struntar helt i hans plantor. Jag kanske inte behöver ha mitt stängsel då. Rådjuren äter annat för honom men tobaken får vara ifred.

Jag tog några eftermiddagsöl och tittade på en Roy Anderssonfilm, "Om det oändliga" som ligger ute på SVT-play t o m den 29 juni. Jag gillar hans filmer och karaktärer. 

Ikväll tog jag också reda på gårdagens snusjäsning. Jag hade att göra ett bra tag. Min Alida innehöll väldigt mycket bladnerver och jag körde snuset genom köttkvarnen två gånger som jag brukar.


Så här söta snuskorvar blir det efter två gånger genom köttkvarnen. 

Exakt 2 kilo snus blev det. Eller ja... 1 999 gram. Det blev mindre volym än tidigare också. Nu ska denna sats stå i kylskåpet en månad och mogna. Jag använder inte några smakessenser alls numera. Jag tycker det blir lika gott utan. Jag har i en liten mängd "essens/konsistens-/färg-givare" som heter "Pandoras Palmarosa". En sådan flaska innehåller ca en deciliter vätska. Den ger en liten smak av citrus/bergamott/lime liksom och den smaksättningen måste jag bara ha.

Jag fick en dosa av min väns snus när han var här idag. Han har en helt annan smakpreferens än jag. Han har aldrig i någon smak alls. Dessutom är hans snus mycket mera grovmalet än mitt. Det är gott det också men jag tycker ändå att mitt är godare. Hans smakar bara tobak. Det är ju en smaksak och man har helt enkelt olika smak. Han tar motvilligt i mitt snus om jag bjuder honom och att stoppa det i munnen finns inte i hans värld.

Jag minns när jag var i 20-årsåldern. Jag umgicks med honom redan då. Vi jobbade ihop på Casco. Han lade in en stor snus då och spottade ut tre prillor sedan. Ungefär en fjärdedels snusdosa. Han stoppade in en jättesnus mitt under överläppen. Skinnfliken som delar överläppen delade också hans prillor. Han stoppade in snus rakt upp och tog ut; först den ena sidan och sedan den andra. Prillan hade ju kluvits då. Sedan spottade han ut en liten prilla också som hade gömt sig någonstans upp under ena ögat. Han hade "gropar" upp under kinderna av idogt snusande.

Kvällen slutade med att jag drack mina nio burkar Norrlands guld. Det är väl klart att jag ska ta en liten blecka mitt i veckan när jag ändå har semester.

Inga kommentarer: