måndag 9 augusti 2021

Äntligen hemma!

Ja jag skriver "Äntligen". Maken till krångel har jag nog knappt varit med om ens i USA. Allt gick bra från start. Jag kom upp i tid, lyckades någorlunda behärskad sitta ner och äta frukost på hotellet. Jag ville egentligen bara springa till tunnelbanan för att vara säker på att hamna innanför security checken innan planet skulle lyfta. Tunnelbanan kom i alla fall på en gång när jag väl tagit mig dit efter frukosten. Klockan var då ca 07:30 och planet skulle lyfta 10:40. Då var klockan 08:00. Jag fick vänta på en buss i ca en kvart vid tunnelbanans ändhållplats. Bussen tog ca 20 minuter.

När jag kom till terminalen var det en fruktansvärt lång kö till incheckningen. Jag var klar och även igenom securityn strax efter 10 så det var i princip bara att gå om bord när jag kom till gaten.

Landning i Frankfurt och jag hade hunnit bli hungrig.

Jag köpte en tjock korv med bröd. De hade varken surkål eller currywurst tyvärr.

Det var över två timmars väntan så jag var inte stressad. På mitt boardingcard stod gate A64. Så jag gick dit och satte mig när jag ätit upp korven. Klockan gick. Jag hade börjat att lyssna på Pink Floyds tidigaste album under flygresan så efter denna dag hade jag lyssnat på "The pipers at the gates of Dawn", "A saucerful of secrets", "More", "Ummagumma", Atom heart mother" och "Obscured by clouds". Jag lyssnade på det senaste albumet också som kom 2014, "The endless river". Den är jättebra faktiskt. Den är så Pink Floyd.

Nåväl. När jag suttit där till kl 14 insåg jag att något måste vara fel. Boardingen skulle börja 14:25 och jag var ensam vid gaten. Jag gick iväg för att Titta på en stor tavla med avgångar och då såg jag att de ändrat gaten till A1. Det är ju en bil och gå på Frankfurts flygplats så jag var framme 14:15 ungefär men inget hade hänt mer än att det var en lång kö till gaten. Jag satte mig och fortsatte att lyssna. 14:45 fick vi gå ombord. Det var något krångel men sedan fick vi starta väldigt snabbt och piloten lovade att vi ändå skulle vara i tid till Gardemoen.

Det var vi också. Kl 17 hade vi taxat till ankomsthallen. Trodde vi. Istället hade de kört fram bussar trots att vi hade anslutit till en landgång ansluten till terminalen. Bussen körde runt hela byggnaden på något vis och sedan fick vi gå av. Det måste varit en tillfälligt öppnad ingång eftersom det inte gick att få ordning på kön till passkontrollen. Kön var oändligt lång och stod helt stilla. Folk blev otåliga. Men allt stod still. Småbarn brev otåliga och började protestera. Flygplatspersonal lotsade barnfamiljer förbi kön. Kön var ungefär 30 meter i tredubbla led. Det var så trångt att folk stod på varann. Jag fick en skymt av själva hallen för passkontrollerna och insåg att där var det säkert tre gånger så många som redan stod i kö.

Det måste ha varit 1000 personer i kö och alla var irriterade och otåliga. Jättemånga höll upp sina telefoner och fotograferade kalabaliken. Jag själv var arg så jag kokade. Polisen var där och hjälpte till. De fick avvisa gamla som sa att de inte orkade stå rätt upp och ner och polisen körde tillbaka dem in i kön.

Nästan av en händelse kom en i personalen och frågade om jag var fullvaccinerad. Ja sa jag och då ledde han mig förbi hela kön. Fram till en polis som kollade pass och covidbevis så jag bara gick förbi alltihop. Då hade jag stått i kö i en och en halv timme. Personalen gick nästan och handplockade folk i kön och frågade om man var fullvaccinerad. De hade ingen som helst beredskap för så många resenärer på en gång. Det var fullständig kaos. Sedan fick vi gå jättelångt för att hitta väskorna. De hade redan kommit ut på bandet och var avställda vid sidan av. Bandet var ju tvunget att användas till ytterligare ankommande väskor. Mottagandet var verkligen under all kritik. Så här dåligt förberedda får de verkligen inte vara.

När jag väl kom ut gick det smidigt med transfern men när jag kom fram hittade jag inte bilen. De hade haft bilnycklarna och de hade flyttat den. Kl 19 satte jag mig i bilen och tryckte in "Hem" på GPSn. Det mörknade ganska snabbt eftersom det regnade av och till och jag märker att jag har börjat få svårt att köra i mörker. Jag var också orolig att det skulle krångla vid gränsen. Norge har ju skärpt reglerna och de börjar gälla vid midnatt. Jag hade hört att det varit fruktansvärda köer i bägge riktningar eftersom många norska hade passat på att åka till Sverige och handla nu när gränsen stänger igen.

Att köra in i Sverige var inget problem. Jag märkte inte ens att jag passerade gränsen. Ingen kontroll av varken pass eller covidbevis. Men de som skulle in i Norge... Jag tror det var en mil kö in till Norge. Kön räckte nästan till köpcentren i Charlottenberg. Många av dem hann nog inte fram till tolvslaget skulle jag tro och då skulle väl tio dagars karantän vänta för de som inte hann.

Det var en jobbig bilfärd på helspänn och jag var hemma kl 22:20. Det var millimeter ifrån att jag körde på en rådjurskilling. Jag fick tvärnita och fick nästan en bil i arslet.

Jag som hade tänkt dricka öl och lyssna på musik och vara glad och packa upp. Men det sket sig. Jag får dricka öl imorgon istället även om det inte alls blir detsamma. Jävla norskar!