torsdag 26 augusti 2021

Triplex

Ikväll när jag slösurfade på Tradera fick jag se en lampa som jag kände igen. En svensk lampa som hette "Triplex". En sådan har ju jag tänkte jag. Jag gick upp på övervåningen och kollade. Javisst var det en Triplex.


Den verkade vara värd en del och jag funderar på att sätta ut den på Tradera. Det gäller nog att passa på eftersom dessa vintagetrender verkar gå upp och ner ganska snabbt. Det verkar vara läge att sälja Triplexlampor nu i alla fall.


Här i helfigur. Den är väldigt vacker i sin skepnad. Så smäcker och formskön. Jag förstår att de är eftertraktade för sin skönhets skull. Det finns många sådana brukssaker som är vackra fast de inte själva vet om det. 

Sliten är den. Den har varit med i många år. Här i kapellet har den tjänat som punktbelysning när slöjdverksamheten pågick här i prediksalen. Just nu är den kökslampa uppe hos Felix.

Idag tog jag in den sista tobaken i stugvärmen. 


Jag plockade ner ett sådant här torkställ med tobak i papperskassar i går kväll och idag lyfte jag in ett nytt. Nu har jag fyra likadana torkställningar för min tobaksproduktion. Det är jättesmidigt med mitt galgsystem när jag kan flytta runt hela torkställ beroende på var jag vill att de ska stå. Jag kan också snabbt plocka in en stor mängd blad i säkerhet om det börjar regna. 


Mycket galgar blir det men nu har jag så jag klarar mig inför framtiden tror jag. Jag böjde till 30 st häromdagen för att vara på den säkra sidan.


Och här är tobaksbladen i papperskassar. Blir det en fin vindstilla dag med låg luftfuktighet mal jag nog upp det här och tar resten vid annat tillfälle. Trots att jag hade färre plantor i år tror jag att jag viktmässigt får mer tobak i år när bladnerverna kommer med.

1 kommentar:

Unknown sa...

Vad kostar triplexlampan,sälj till mig så slipper tradera.