torsdag 5 augusti 2021

Torsdag i Prag

Vaknade kl 8. Det regnade ute och enligt prognosen skulle det regna hela dagen. Jag planerade för en dag inomhus. Det gjorde alla andra turister också tydligen. Men jag vistades ändå en del utomhus. Det regnade men bara väldigt lite så det störde knappt.

Jag gick till tunnelbanestationen Náměstí Republiky och köpte ett 72-timmarskort och ett bagagekort. Nu kan jag åka hur jag vill tills jag åker hem. Jag tog sedan tunnelbanan till Karlovo náměstí. Där bytte jag till buss och åkte till Holečkova. Där finns ett mystiskt galleri med ett cernyverk till.




"Brown-nosing" heter det och man kommer bara åt det genom att gå genom hela galleriet. Man klättrade upp på stegen och tittade in. Det ska visar en liten film därinne när tjeckiens president och en annan man matar varann med gröt. Idag funkade det tydligen inte. Det var bara svart därinne.

Ett jättemysko ställe där jag var helt ensam i en massa betonggångar utan fönster och olika utställningar här och där. 





Galleri Futura heter det i alla fall.

Jag stannade till vid ytterligare ett cernyverk på väg tillbaka.



"Torso of a tank". En nedgrävd rysk tanks.

Sedan tog jag spårvagn några stationer till en stadsdel som heter Andel. Där ska jag bo i november när jag kommer hit igen. Jag har aldrig varit i Andel förut men det blir säkert bra. Här finns i alla fall nästan inga turister. Det är inte alls som i gamla stan i Prag.

Jag gick in på Tesco där och handlade lite.


En sorts tunna rån som jag har köpt till en av kvinnorna som jobbar på apoteket vid Maxi i Kristinehamn. Hon är från Tjeckien och jag frågade henne en dag om hon ville att jag skulle köpa med något till henne. Hon var så avundsjuk att jag skulle åka. Hon och hennes familj är inte fullvaccinerade än så de avvaktar. Lökringar köper jag alltid när jag hittar någonstans.


Så här ser alltså knödel ut när man köper dem i affären.


Jag köpte mjölk också. Jag drack nästan ur den direkt. Åh vad jag längtat efter mjölk men här blev jag besviken. Dels var den inte nog kall och dels smakade den ko. Nja. Den kan de behålla hädanefter.

Jag åkte till hotellet och lastade ur och lämnade ryggan på rummet igen. Det är så mycket trevligare att röra sig utan den om jag inte behöver ha den. När jag gick ut nästa gång spöregnade det och jag kryssade mellan regnskydd för att hitta något ställe att äta på. Jag gick till en näraliggande restaurang som heter "Lokal". "L" och jag åt där en gång och då tog jag någon sorts leversoppa som var väldigt god men såg ut som diarré.

Idag tog jag oxkind och potatisknödel.


Det var nog det möraste kött jag någonsin ätit. Det var jättegott men jag hade hellre tagit brödknödel.

Nu lägger jag mig och läser och går nog inte ut mer idag.

Inga kommentarer: