tisdag 24 augusti 2021

Böcker

Idag fick jag två böcker jag verkligen sett fram emot. 


Jag förväntar mig att få många upplevelser av igenkännande i dessa böcker. Jag kanske också kommer att kunna sätta ord på mitt inre liv när jag läst dessa. Man blir många gånger stärkt av att läsa något som stämmer bra in på en själv. Det betyder ju att det finns fler som fungerar som jag. Ungefär som att få en diagnos sent i livet och man först efter diagnosen kan förstå sig själv.

Jag börjar med den till vänster. 


Jag fotograferade baksidestexten till den här. Jag har redan ett oerhört rikt inre liv. Jag behöver ingen hjälp att nå dit men jag hoppas förstå vad jag gjort för att hamna där jag är nu. Att sätta ord på den lycka jag har inom mig nästan hela tiden nu.

Insektsboken slog jag igen i förrgår och har sedan dess läst ut en annan tunn liten pocketbok som var jättetrevlig.


Två kvällar så var den slut. Det var precis lagom och det är inte utan att jag längtar till kvällen då jag ska börja med den ena av de böckerna som kom idag. 

Jag hämtade ut mitt nya pass idag också. Och hängde om lite tobak så att den ska torka bättre.

Igår kväll innan jag somnade tänkte jag på olika semesterveckor i olika storstäder. Bukarest? Tirana? Warszawa? Zagreb? Det finns många platser jag inte varit på ännu. Tema storstäder.

Jag har fått svamp i munnen igen. Jag tar ju kortison mot min KOL. Det görs med hjälp av inhalator och det är jättenoga att man sköljer munnen när man tagit en puff med kortison. Jag är verkligen jättenoga men lik förbaskat får jag svampinfektion. Det är tredje gången nu. Allt jag äter svider på tungan. T o m citronfil svider. Nu måste jag genomgå en kur igen med att gurgla med en jolmig flytande smörja. Jätteäcklig och jag ska göra det fyra gånger om dagen. Det måste gå att utforma inhalatorerna så man inte får pulvret från inhalatorn i munhålan. Det är det som är problemet nämligen. Kortisonet slår ut den naturliga mikroorganismfloran i munnen.

3 kommentarer:

Mar sa...

Hej,
Jag blev rekommenderad av läkaren att dricka Wichy-vatten för att motverka svamp i munnen/svaljet under min långvariga kortisonkur. (Tabletter). Så vi köper en back med Wichy-vatten då och då.

// Jonny

Eddie sa...

Aha! Jag ska undersöka om det inte kan finnas något annat än den där jolmiga sörjan jag tar nu. Det borde väl finnas någon sugtablett eller något tänker jag. Men tack för tipset!

Mar sa...

Hej igen, jag Googlade på detta, och det blev många träffar, bl a denna:
https://www.doktorn.com/fraga-doktorn/varf%C3%B6r-ska-man-dricka-vichyvatten-n%C3%A4r-man-har-en-svampinfektion-i-munnen/
Tydligen natriumkarbonaten som "skrämmer" svampen.

// Jonny