fredag 27 augusti 2021

Vi kanske också måste resonera lite om Biggans böcklingspastej

Biggans böcklingpastej är ju underbar. Tidigare har man köpt den i en "foliekorv" som man fått skära upp med kniv och sedan klämma ut på mackan. Numera säljs den på tub. När böcklingpastejen är kylskåpskall går det nästan inte få ur innehållet ur tuben. Särskilt inte om det är en nyöppnad tub. Jag tror att det gör att äldre armsvaga kunder inte köper detta goda pålägg. Jag själv får knappt ut pastejen men har kommit på ett knep.

Så här behöver jag göra för att få ut innehållet.


Jag placerar tubmynningen så den kommer över kanten på knäckebrödskivan. Sedan sätter jag den vänstra handen längst ner på tuben. Jag sätter högerhanden framför vänsterhanden. Därefter häver jag mig över tuben med hela tyngden av min överkropp. Då kryper pastejen ut ur tuben sakta men säkert.


Klart! Jag breder ut den och river lite kvarnsalt över. Ingenting kan bli för salt för mig.

Biggans böcklingpastej borde levereras i förpackningar för bredbar applicering. Inte i tub.

Inga kommentarer: