lördag 7 augusti 2021

Lördag, sista dagen i Prag

Då var den kommen. Resans sista dag. Varje resa har ju en sådan och det är olika hur man känner inför det. Har jag hunnit med det jag ville? Jag brukar tänka att det jag inte hann den här gången tar jag nästa gång. Det här gången var det inte riktigt så. Jag hann med det jag ville och dessutom har jag ju en resa till planerad i november. Planeringen inför den trippen kommer att bli mycket enklare nu när jag varit här en vecka och känt på staden. Då kommer det heller inte vara några andra turister att krångla med. Jag förstår dessutom avstånd och riktningar lite bättre på kartan och hur saker och ting ligger i förhållande till varann.

Imorgon blir det ett abrupt avsked från hotellrummet. Upp och äta frukost och duscha och dra iväg till flygplatsen. Söndagens blogginlägg kommer att ske från soffan i kapellet. Resan går med mellanlandning i Frankfurt igen tyvärr. 



Det här hotellrummet har varit jättebra. Lagom och lätt att få den temperatur man ville ha. Balkong. Jättebra dusch. Exakt vattentemperatur och vattenstrålarna var också perfekta. Tvålen var däremot urdålig. Vattning och löddrade inte alls. Ett hemskt fläktljud när man tände lampan i badrummet också. Frukosten var också mycket bra. Kaffet var dock odrickbart. Hotellet heter Residence Bene och ligger på Dlouhá.

Jag startade dagen kl 8 med frukost. Ännu en ny soppa idag. En "halvredd" sak med pasta och grönsaker. God. Jag tog sedan tunnelbanan till Karlovo náměstí.


Det var matmarknad på Náplavka idag och jag ville dit och gå ett varv. Det hade varit ett perfekt ställe att vara på om man hade varit ute efter allehanda rotfrukter. Grönsakerna var ointressanta för mig men det fanns en pråm där det fanns lite antikt.


En otroligt vacker staty i fören.


Nästan ännu vackrare i helfigur. En geisha kanske. Jag hittade ytterligare en ring som jag bara inte kunde säga nej till.


En gammal silverring som var tillverkad i Tjeckien. Dessutom var stenen lila. Underbart vacker men jag kan knappast ha den tillsammans med mina andra ringar. Det blir för mycket av det goda då.


Pråmen med antikhandlarna hade skovelhjul för framåtdriften.


Så här låter katterna i Prag tydligen.

Milos skulle till den stora loppmarknaden som är på lördagar och jag frågade honom om det är något att ha. Han brukade vara där om det är fint väder och spana efter saker han kan köpa och sälja vidare sedan i sin affär. Jag åkte dit efter matmarknaden men där liksom på loppisen är det bara kontanter som gäller så jag fick ta ut ytterligare 1000 tjeckiska.

Det låg långt utanför stan och det hade hunnit bli fruktansvärt hett. Det tog en bra stund med spårvagn. Väl framme visade det sig att alla passagerarna skulle till loppisen. 


Otroligt stort område men allt mellan himmel och jord. Vilka människor jag sett idag. Vad mycket lortiga och tandlösa människor det finns på ett sådant ställe.


Jag ville inte ställa mig och fotografera ett enskilt stånd men här kunde jag bara inte låta bli.

Jag köpte en vacker sak som jag inte vet vad det är. Det kanske bara är en vacker sak helt enkelt.


En lite kubistisk form tror jag. Prag är ju känt för sina kubistiska konstverk.


När jag vände på den såg jag att den var avsedd för upphängning. En liten ögla upptill och två små tappar som ska hålla ut den något ifrån väggen. När jag googlade Praha DPS fick jag träff på en exakt likadan "skulptur" som sålts på auktion. Inga fantasipriser men jag köpte min för halva det priset den gick för på auktionen.

När jag inte orkade längre och skulle åka tillbaka till stan stod det säkert hundra personer som också väntade på spårvagnen. Då gick jag över och åkte en hållplats i motsatt riktning. Då kunde jag kliva på i lugn och ro och också vara garanterad en sittplats. Jag var själv på spårvagnen när vi sedan åkte inåt stan och där alla andra skulle trånga sig ombord.


Här var den underbart ödsliga östeuropeiska spårvagnsstationen jag åkte till för att förekomma de andra svettiga loppisbesökarna.

Det var fruktansvärt varmt och det var tur jag hade en sittplats. Sedan gick jag av alldeles vid hotellet och flydde upp till ACn på rummet en stund.

Efter en stund gick jag ut igen. Jag var hungrig och skulle gå till Ovocný Světozor och äta Chlebíčky.

Det är alltså de här kvarteren jag försöker undvika.



Hysteriska människor.


Det här fanns att välja på. Jag beställde fyra stycken olika. 


Jag gick ut i parken alldeles bakom och satte mig på samma plats där jag suttit tidigare. Vid de tre plåtkvinnorna.


Krabbröra, grisnacke med pepparrot, ungersk salami och till höger ansjovisröra. Till det en milkshake jordgubb. Det blev nästan mycket mat men jag fick i mig det. Det var ljuvligt gott alltsammans. 


Jag satt en stund i skuggan innan jag gick hem igen.

På eftermiddagen facetimade jag med Felix lite och låg och läste. Jag började plocka lite inför hemfärden också.

Jag har väl lärt mig en del av denna resa kan jag tycka. Att det inte blir som man tänker sig med mat. Och att rikligt intag av middagar från det tjeckiska köket kräver regelbunden dosering med Novalucid. Att inte gå för mycket i början. Tyvärr verkar jag aldrig lära mig det när jag är så ivrig de första dagarna.

Jag har inte shoppat något direkt. Två ringar och två skulpturer. Lite ungersk paprikapasta. Kryddor. Sen blev det nog inget mer. Jag var på köpcentret Palladium en sväng men orkade inte gå in i en enda butik. Jag behövde inte gå Karlsbron. Jag har faktiskt bara sett den på håll. Jag har heller inte sett den astronomiska klockan mer än i ögonvrån och jag har heller inte hört den ringa. Däremot har jag sett horder av folk som stått där som fån nedanför och väntat.

Imorgon duschar jag och gör mig iordning innan frukosten. Jag tar också med väskan ner och äter så snart de öppnar kl 7. Imorgon håller jag inte inne med maten när jag äter frukost. Nästa tillfälle till förtäring blir i Frankfurt. Sedan börjar jag röra mig ut mot flygplatsen. Planet lyfter kl 10:20.

Jag gick ut ytterligare en sväng innan sänggåendet. Jag började bli hungrig igen. Mitt emot hotellet låg en charkuterist som jag sneglat på. Naše maso.



Jag tänkte jag kunde få råbiff där. Jodå det gick bra.


200gr Beef tartar fick det bli. Man gnider det rostade brödet med vitlöksklyftan.


Sedan är det bara att hugga in.


Jag gick och köpte lite kryddor i en livsmedelsaffär intill också som jag ska ta med hem och prova. En färdig gulaschblandning som jag kan testa. Kummin också. Ifall jag får för mig att göra något med kummin.

Jag tog ytterligare en sväng ut. Jag tänkte sätta mig vid älven en stund och tänka men alla bänkar var upptagna. En varm men lite mulen fin kväll.


Jag såg en fin staty som jag var tvungen att fotografera också. Jag fick stå uppe på en bro och ta bilden så jag vet inte vad det var för något. Inte en Cerny i alla fall.

Det får bli de sista orden från Prag denna gång.

Inga kommentarer: