lördag 21 januari 2023

Lite kyla igen

Temperaturen gick under 0 under kvällen igår men inte mycket under. Jag var på väg att lägga mig igår men Felix hörde av sig och föreslog att jag skulle komma ner till hans svärfar Örjan på Hammargränd. Jag sa nej och klädde av mig men sedan tänkte jag att - va faan! Jag klädde på mig igen och gick ner. Lagom till andra halvlek i hambollsmachen Sverige - Island där Sverige vann. Jag skrev "hamboll" eftersom det är så man uttalar det. Liksom "fopoll". Jag skulle också få smaka på spriten jag köpt till Örjan i Spanien. "Torre 10". Spansk brandy men jag har lite svårt för ren sprit om det inte är rom eller tequila. Whiskey och cognac befattar jag mig inte med t ex. Brandyn påminde om calvados. Felix fick ta över mitt glas.

Idag blev det soffan och längdskidor och skidskytte. Fiskpinnar och mos idag igen och Kurt kom och köpte några skivor. Jag satt i soffan och läste Seneca i stort sett hela eftermiddagen. Medan en "Pörkölt" puttrade på spisen. Jag tog en tur till Maxi och fyllde på mina medicinförråd inför kommande spanienresa så nu har jag det jag behöver.

Hur ska man kunna leva ett lyckligt liv i en osäker och nyckfull värld? Det är väl det alla filosofer frågar sig och de flesta kommer till olika slutsatser. Det handlar nog mycket om att läsa vilka olika teorier de som tänkt mycket har formulerat och ta åt sig av det man tycker stämmer.

Inre ro tycks allt handla om och det är nog först när man är nära att uppnå det som man kan förstå. I alla fall ha ett hum om vad det "rätta", det "goda" och det "sköna" är eller i alla fall att man tänkt på det sättet.


Klockan är 16. Uppdukat för en spännande enmanskväll med kandelabern och lite musik. Braskamin, Seneca, snus och "Lemon drops".

Nu kan vilka tankar som helst komma till mig. Vad mer kan man önska när termometern går åt fel håll.

Inga kommentarer: