söndag 1 januari 2023

2023-01-01

Konstig sömnlös natt igen men inte på grund av fyrverkerier. Det var en del smällar nära mig och mera avlägset knatter men inte så det störde. Hundar skällde däremot hysteriskt. Jag la mig kl 19:13 och läste. Gick upp igen runt kl 23 och startade datorn igen. Lade mig och läste igen kl 01 men hade ändå väldigt svårt att somna. Upp kl 7.

Årets första Aurelius (Bok 4, betraktelse 47):
"Om Gud sade till dig att du skulle dö i morgon eller i övermorgon borde du inte längre föredra i övermorgon framför i morgon, såvida du inte är en fullständig ynkrygg - ty hur liten är inte tidsskillnaden! På samma sätt måste du också anse att det inte spelar någon som helst roll om du dör om många år eller i morgon."

Jag gjorde en testbeställning av 2022 års blogg och det blir 5 böcker i år á 288 sidor (1 440 sidor totalt). Jag ska vänta lite innan jag beställer eftersom det brukar dimpa ner en rabattkod innan. Det blir en del pengar om jag får den rabatten. 

Sedvanlig frukost i inglasningen och förberedelse inför nyårsdagsvandringen vid La Mata kl 11. Jag åkte dit i god tid innan. Jag trodde det tog en kvart drygt att köra men det tog bara tio minuter. 


Jag gick ett varv innan de andra kom och såg en massa steglitser men de är så skygga att de är svåra att fånga på bild.


Jag såg en "bergskrabba" också. En sådan har jag aldrig sett förut. Inte mycket att se heller. Det är ont om blommande växter nu tyvärr.

Jag gick in på kyrkogården en gång till också och såg en konstig sak jag sett förut här i Spanien.


Hur taggtråden ovanför en inhägnad har överfall inåt istället för utåt. Det underlättar ju faktiskt om någon vill klättra in. Det blir ju svårare att ta sig in om taggtråden läggs rakt ovanför muren i det här fallet och helt omöjligt att klättra över om överfallet sätts utåt. Men det kanske är för att de döda inte ska klättra ut på nätterna och ge sig ut på stan.

Det var ett stort manfall när de andra dök upp. Det var bara Mary, Karin och Micke som kom men vi travade iväg. Det var lite kyligare idag så jag hade långbyxor och hoodie faktiskt. När vi gått någon timma styrde vi av mot bebyggda trakter och satte oss på en restaurang. Efter lite övertalning förstod jag att vi inte var så långt hemifrån. Jag kunde inte riktigt föreställa mig hur vi gått men nu när jag ser kartan har jag fått ihop det. Restaurangen var dessutom jättebra så det var ju trevligt att den ligger ganska nära där jag bor. Stället hette Restaurante Asia Jardin och låg i El Chaparal. Jag tog underbara räkor i vitlök till förrätt och "Duck sisslar" till huvudrätt. Stefan mötte upp också och det var trevligt att se han igen trots att han var lite förkyld.


Allt var fantastiskt gott. Ankan var magisk! T o m nudlarna var underbara och alla var väldigt nöjda med maten.


En väldigt välvårdad katt satt vid bordet och tittade. Den var inte uppskattad av personalen. De försökte fösa bort den hela tiden men jag pratade med den lite. Svenska iofs. Men han fick ingen mat av oss i alla fall.

Intill låg en skönhetsklinik med denna poster på väggen utanför.


Tänk att ödelägga en liten fin mun på det viset. Bevare mig väl!

Vi åkte bil tillbaka till parkeringen vi utgick ifrån och jag körde hem på scootern igen. Solen hade kommit fram när vi satte oss på restaurangen så när jag kom hem klädda jag av mig och satte mig i solen en stund. Och slumrade till. Proppmätt som jag var. Inte bra egentligen inför natten. Det kommer att bli svårt att somna igen alltså. Men gud vad skönt det var att få slumra lite.

I morgon börjar en ny arbetsvecka men det är okej. Om exakt en vecka har jag precis blivit hämtad vid tåget i Kristinehamn av Felix. Så var det då över för denna gång men det är faktiskt en vecka kvar dit. Ungefär lika länge som en normal utlandsvistelse är i sin helhet så jag ska inte klaga.

Nu blir det Robinson Australien och läsning resten av kvällen.

Inga kommentarer: