onsdag 18 januari 2023

Självförsörjande på snus Del 1


Eftermiddagsväder. Jag vill inte!

Nu finns första delen av tobaksodlingskursen upplagd. Se den här.


Del 2 kommer att handla om fröer och hur de gror. Den här bilden tog jag igår och den ska få illustrera hur små tobaksfröerna är. Lite större än en punkt i Times New Roman strl 12.


Här är fröer från en knopp. Det ligger 10 fröer inom den lilla cirkeln av blyerts.


Här en slaktad blomställning från en planta. Det är nog minst 50 knoppar fulla med frön på en planta. Jag tror faktiskt att det skulle räcka om jag sparade en knopp per odlingssäsong för att vara självförsörjande på fröer. Men jag sparar alltid mer förstås. Om någon är intresserad av fröer är det bara att höra av sig. De jag har är av sorten "Alida". Den enda sort jag odlar.

Idag sålde jag min Helly-Hansentröja på Tradera också. 920:- fick jag för den till slut.

Trött.

Inga kommentarer: