fredag 24 februari 2023

Ett år

Idag uppmärksammas den 24 februari som dagen då Ryssarna gick in i Ukraina. Det var också idag för ett år sedan jag blev ägare till lägenheten här i Spanien. Det var en stor men märklig dag. Jag var i Sverige men visste att ägarbytet skulle ske just idag. Samtidigt följde jag nyheterna i Sverige och undrade vad i helsicke som just hände nere i Ukraina. Hur skulle allt påverkas efter detta? Räntor, eurokurs, flyktingströmmar; ja det var mycket tankar i huvudet den dagen. Jag var orolig för min privatekonomi ett tag och undrade om jag just gjort mitt livs dummaste affär.

Nu i efterhand är jag så glad att jag vågade. Köpet av lägenheten är den näst bästa affären jag gjort. Den bästa var att köpa kapellet. Ekonomiskt klarar jag att bära de två boendena trots att jag ensamförsörjare.

9 grader på morgonen. Som vanligt alltså. Enligt SMHI har jag en helmulen dag att se fram emot.

Kl 9:30 cyklade jag iväg till fredagsmarknaden. Men det var kallt.


Jag var varm på ytan men frusen inuti när jag kom fram. Jag började gå igenom marknadsområdet systematiskt. Det var lite glest mellan stånden denna fredag och ännu inte så mycket folk så tidig på dagen.


Nu när marken var fri på ganska stora ytor kunde jag inte undvika att notera systemet de har för numrering av de olika platserna. Helt obegripligt förstås som jag trodde.




De här tre platserna låg bredvid varandra. Det fanns inget som helst system i det hela och det såg likadant ut överallt. För att t ex hitta 442 skulle man behöva kolla alla nummer på hela området. Och området är stort.


Jag satte mig och tog en kopp kaffe. 


Jag frös lite men som tur är har jag alltid ett sittunderlag med mig så det var varmt och skönt för rumpan.

Jag gick sedan vidare och köpte mig lite churros som gick och mumsade på. Sedan köpte jag 1 kilo Pomelos och ca 3 kilo citroner. Pomelos är blodgrape. Citronerna kostade 0,65 €/kg. 


Här sålde de parfym på literflaskor.


Sedan satte jag mig på en annan servering och beställde en kaffe till. Efter en stund kom en bekant. Jag ropade till mig Maria och hon kom och satte sig hos mig. Jag träffade henne på apelsinplockningen häromdagen. Tyvärr pratade hon nästan bara om hur dåligt det är i Sverige. Jag förstår inte varför folk tycker det är så roligt att prata om det. Varför kan de inte prata om vad bra de trivs här istället. Hon gick igenom sjukvården, skolsystemet, polisen. regeringen, matpriserna, elkostnaderna och var också inne och nosade lite på Ukraina. Nästa gång jag ser henne kommer jag inte att ropa på henne. En väninna till henne anslöt så jag kunde artigt lämna fikabordet med förevändning att jag frös. Det gjorde jag ju också. Sedan cyklade jag hem igen och det var underbart att komma in i värmen. Jag skulle behövt både handskar och mössa idag.

Varför träffar jag så mycket bittra människor härnere?

Jag pressade ett glas citron när jag kom hem. Konstigt men på något vis ger det ny energi redan från första klunken. En pressad citron, 6 bitar råsocker och vatten med en isbit. Perfekt energidryck.

Jag träffade en ny granne idag också. Ett äldre par från Portugal. Ny och ny förresten... De har haft lägenhet här betydligt längre tid än jag. Min granne ovanpå - Danny från Scotland sjöng för full hals mitt på dagen. De har varit här en vecka han och hans kvinna men jag tror de åker hem nu i helgen. De kanske hade supit till. Det lät nästan så. "I'm on the road again", sjöng han. De kanske höll på att packa. Jag hörde senare att det var två karlar som härjade däruppe.


Imorgon ska jag på min första konsert med konstmusik. Det blir spännande. Jag hade tänkt åka och reka körvägen dit med scootern men vädret var så dåligt. 


Det började regna vid två-tiden så jag stannade inne med min bok. Jag började på en ny bok igår igen som jag inte riktigt kommit in i ännu.

Det blev en innedag med kort avbrott för en tur till Storkinesen och Carrefour. 


Äntligen fick jag vara helt klädd i lila. Jag har aldrig haft lila byxor förut.


Jag kom på att jag har en lila hoodie också. Ännu gladare blev jag då.

Det blir en stillsam fredagskväll. Jag ska ha ett Facetimesamtal med Felix sedan. Det är det enda.


Inga kommentarer: