lördag 4 februari 2023

Utflyktsdag

Gick upp 6. Gjorde kaffe på fel sätt. Kaffe på fel sätt är med kranvatten har jag märkt. Jag har köpevatten för ändamålet men glömde att använda det. Det tar ett tag att komma in i nya vanor. 8 grader på morgonen. 15 grader i inglasningen med två stearinljus. Tänk den dagen då varje morgon kan få se ut så här. 

Den lilla gatlyktan utanför min lägenhet har slocknat. Hoppas de byter lampa där snart. Den är trevlig att ha utanför och gör så att jag ser gräsmattan och plattgången men nu ser jag ingenting när det är mörkt. Särskilt inte som jag har ljust där jag sitter. 

Det är något speciellt med den första morgonen. Innan de nya vanorna som krävs här sätter sig. Min Aureliusbok låg så snällt och väntade så nu kan det bli lite fler citat därifrån.

Det skulle bli uppemot 20 grader idag så det fick bli kortbyxor inför utflykten. 

När jag duschade mindes jag duschens små egenheter. Allt har sina egna små variationer som man lär sig efter ett tag. Det skulle aldrig gå att skriva en fullständig manual för allt. Det finns alltid något litet utöver de teoretiska instruktionerna. Som att lära sig att elda i en kamin. Nästa kamin får du lära dig på nytt även om grunderna kanske är de samma. Jag minns också ljudet av Spanien. De små subtila ljuden som jag tycker så mycket om. Mot slutet när jag duschar varje gång låter det som om någon går inne i lägenheten. Likadant varje gång. Det kanske är något rör som börjar bete sig annorlunda när det blir tillräckligt varmt. Jag vet inte men det bara finns där alltid.


Frukosten bestod av ägg-, och ostmackor.

Men ansjovisen jag köpte igår var inte bra.


Tätt packad i burken utefter sidorna så jag inte fick upp hela filéer med gaffeln. Jag var tvungen att blanda om alltihop med våld för att få loss dem från burkens innerväggar. Sedan var de fulla i småben och fjäll. De smakade som sardeller och det blev för mycket helt enkelt så jag kastade burken.


Utsikten från frukostbordet älskar jag däremot.

Klockan 9 åkte vi - jag och Kent - för att hämta Farideh. Hon stod på gatan och väntade när vi kom och sedan styrde vi kosan norrut mot bergen.

Det är synd att det inte är lite närmare till bergen från Torrevieja. Hela dagen har vi åkt runt i vackra bergiga trakter. Det är en blandning av urberg och vulkaniska bergarter. Fältspat och kvartsgångar som angränsar till vulkaniska bergarter.


Jag fotograferade en del vyer från bilen.


Vi åkte först till C. C. Nuevo Condomina.


Där började vi med kaffe.

Det var inte så stort som jag mindes det. Även denna gång var det väldigt lite folk.


Jag köpte ett gäng t-tröjor på Primark som jag oftast gör. De kostar 2,80 € st och kvaliteten är helt ok. 


Jag köpte också en trekvartslång grå rock som såg ut att vara i ylle men den var i något fleecematerial. Helt okej ändå tycker jag. Jag minns inte vad butiken hette där jag köpte den.

Sedan åkte vi till IKEA och delade på oss. Först lämnade jag tillbaka den felköpta bäddmadrassen och sedan följde Farideh med mig för att köpa ljus. Det var det enda ärendet hon hade och sedan hjälpte hon mig att plocka det jag skulle ha.


Det ser likadant ut som i Sverige men här är hela butiken spegelvänd om man jämför med t ex Karlstads IKEA.

Jag hade en förberedd lista på de saker jag skulle hämta med plockplats och allt så det var snart gjort. Vi mötte Kent utanför sedan och lastade in allt i bilen. Sedan gick vi tillbaka in igen och åt. Vi åt räkmackor alla tre. Sedan vidare mot medeltidsmarknaden i Orihuela.


Mer vackra vyer. 

Det fanns absolut inga parkeringar i närheten av festivalen så vi fick parkera en bra bit ifrån och gå in till stan.


Längst fram i denna radda av parkerade bilar hamnade vi.


Jag fick syn på en liten näpen blomma i vägkanten. En "Pip-afodill".


Väl framme välkomnades vi av denna skylt.

Vi möttes direkt av människor i medeltidskläder. Marknaden hade en del gammalt hantverk och smycken, tyger och mat. Inte något krims-krams. Jag köpte en lokalt producerad kaffelikör som var jättegod, 

Den smakade som en blandning mellan punsch och rom och med kaffesmak.


Riktigt god.


Vi möttes också av några dromedarer.


Här försökte jag fotografera en "camel-toe". Dromedartå egentligen då.


Här hade en lagt sig tillrätta och fällt ihop benen under sig. Extremt gulligt!

Orihuela var en fin liten stad. Det skulle vara roligt att åka hit igen när det inte är marknad och bara strosa runt. Här följer ett gäng bilder från vår vandring denna dag.








Det var synd att jag inte hade med min riktiga kamera. Den ska jag ha med nästa gång jag åker hit. Staden ligger så fint bland bergen.


Här ett minne från pandemin.

Sedan åkte vi hem igen. En jättetrevlig dag. Jag fick gjort allt jag behövde på IKEA. Orihuela vill jag till igen. Jag kanske åker buss nästa gång och bara går omkring med storkameran i högsta hugg.

När jag kom hem drog jag ut cykeln på baksidan och började montera lite saker på den.


Backspegel, hjulreflexer och en pakethållare. Jag drack ett par öl medan jag mekade. Det var varmt i kvällssolen idag. Det uppgick till 18-19 grader i skuggan idag och det var fantastiskt skönt och varmt i solen hela dagen. Underbart!

Inga kommentarer: