tisdag 28 februari 2023

Alicante

7 grader på morgonen och detta ser ut att bli vinterns kallaste vecka. Långbyxor vindjacka och mössa. De varnar t o m för snö inåt land. Iskallt på morgonen.

Jag har börjat få svårt att somna igen. Antagligen beror det på att jag rör mig lite för lite men idag fick jag röra på mig ordentligt. Jag tänkte mycket igår i sängen. Antecknade en del saker som jag ska tänka vidare på. Faktiskt redan idag.

Kl 8:30 gick jag till platsen där bussen skulle plocka upp mig kl 9. 


Sedan påbörjades en dryg timmas åktur med upplockning av medresenärer mot Alicante. 


Jag klev av bussen i Alicante och tänkte ta en hiss upp till fästningen som ligger uppe på berget men den var stängd nu i fyra månader över vintern så det sket sig. 


Jag tog en kaffe på en strandservering istället.


Att gå ända upp var inte intressant nog men jag gick en bit upp eftersom Gamla stan ligger där. Jag filmade en del med mig GoPro också men jag kan inte redigera film eftersom datorn är så full. Jag måste ta tag i detta. Jag har i alla fall sparat filmfilerna.


Det fanns ett seglarmuseunm som inte intresserade mig heller.


Men i Gamla stan var det fint. Och stilla. Inte mycket folk alls. Klockan var runt 10:30 också så det gjorde väl sitt till.


Märklig symbol. Men fin.


Här bör man inte kissa.

Jag gick till en jättestor och fin saluhall också men där tog jag inte en enda bild. Jag bara filmade tyvärr.

Tyvärr blev det inte mycket bilder eftersom jag filmade. 



Jag gick ner till en gata som hette Calle San Francisco.


Små torg med vattenpumpar fanns det gott om. Skönt med lite skugga att sitta i en stund.


En skoaffär med ett udda namn.


En jättefikus.


Och den säregna mosaiken på strandpromenaden. Mina vänner som bor i Elche har en sådan uppfart till sitt hus.


Berget med fästningen från hamnen.


En staty på strandpromenaden.


Stranden i centrum. En del badade faktiskt.

Innan bussen skulle plocka upp oss igen (kl 17) gick jag till en indisk restaurang som hette "Bombay palace" (som de brukar heta) och åt "Beef Madras" med naan och mixed pickles. 


Jättegott och starkt. 


Sweet lassie till efterrätt.


Solen stod så lågt och jag hade kisat nog denna dag så jag köpte en hatt också.

Det var betydligt varmare i Alicante än i Torrevieja. I Torrevieja kommer de isiga vindarna åt mer och jag kände en jättestor skillnad när jag klev av bussen hemma igen.

Jag har varit så otroligt trött idag så jag har släpat mig fram. Det ska bli så skönt att få lägga sig.

Imorgon ska jag till Benidorm.

Inga kommentarer: