söndag 5 februari 2023

Vacker söndag

Pysslade hemma på förmiddagen. 


Dagens frukost igen.

Monterade trådbacksystemet men tyvärr passade korgställen inte riktigt i garderoben så jag fick ställa dem lite dumt. De var 5 mm för djupa. Jag hade mätt med tumstock innan men jag hade inte noterat att det satt en golvsockel i bakkant av garderoben så därför passade de inte.


Men jag fick ställa dem på höjden och dra ut lådorna inne i garderoben. Det betydde ju också att halva garderoben blir obrukbar eftersom det måste finnas utrymme att dra ut korglådorna. Surt.

Jag pysslade och solade lite tills klockan blev halv ett. Jag träffade en ny granne också. Mai-Lill från Moss i Norge. Kvart i ett kom Kent som avtalat och vi skulle gå till Farideh och äta iransk mat. Vi skulle gå via Stor-kinesen och handla lite prylar först men det var stängt. Det är ju söndag men vi trodde det var öppet. Vi gick då vidare till Carrefour men det var också stängt. Plötsligt var vi tre kvart för tidiga till Farideh så vi strosade runt i hennes kvarter. Gick ut på en ödetomt och kollade lite blommor. Getoxalis bl a.


Sedan satte vi oss i solen vid en handbollsplan som sett sina bästa dagar. 


Farideh och jag plockade lite citroner från hennes citronträd. Hon hade en sax på stång och klippte av citroner som jag fångade i en kasse. Det var väldigt stora citroner och fallarmet gick på min Applewatch när jag tog emot citronerna. Plötsligt började klockan låta och en fråga kom upp på skärmen: "Har du ramlat?". Jag fick bekräfta att det inte var någon fara med mig. Annars hade klockan larmat 112.


Farideh bjöd på en underbart god soppa som hon gjort på någon växt som växer vild härnere. Hon ska lära mig hur man gör. Den var helt underbart god och det var lite citron i den.



Till varmrätt fick vi en lammgryta och ris. Lammgrytan var också lite syrlig. Det var svarta torkade limefrukter i den. Och massor av vitlök. Fantastiskt god den också.


När jag kom hem satte jag mig i solen en stund innan den gick ner över grannhuset. Sedan käkade jag lite fuet och skar upp en ny.



Här är citroner från Farideh. Jag nöjde mig med två.




Inga kommentarer: