torsdag 29 juli 2021

Att byta prislappar

En sak som jag inte har någon koll på nuförtiden är snatterier. I skolåldern visste man om ett par grabbar som var kända för att snatta. Småsaker och godis. Det var särskilt populärt att snatta doftsuddigum. Här i Kristinehamn kallade vi snatta för "palla", liksom man pallar äpplen. De kända pallarna uppvaktade flickor med att ge dem doftsuddigum. Jag tror inte det hjälpte. De fick nog inte fler tjejer trots sina gåvor.

Det fanns andra sätt att få det man ville utan att betala. En del satt i system att byta prislappar. På den tiden satt det prislappar på alla varor. Om man lyckades pilla bort en prislapp på 149:- och flytta över en annan från en billigare vara på t ex 39:- så var man ju hemma ekonomiskt. En del prislappar var i princip omöjliga att få bort hela utan att det syntes att de petats bort. Prislappana försågs dessutom med "brottanvisningar" så de inte skulle gå att få av i ett stycke. Ett gissel när man ville ta bort den missprydande prislappen på ett skivomslag t ex som man ärligen köpt. Jag minns att jag frågade om skivhandlaren hade några exemplar som han inte satt prislapp på. Ibland hade de det och det kändes bra att få ett exemplar i skivsamlingen utan ett utsmetat spår av en prislapp på framsidan. I dagens samhälle med streckkoder är nog detta ett övergivet sätt att klara sig undan billigare.
När jag kom hem satte jag däremot en adresslapp på skivomslaget som talade om att den hörde hemma på Magister Lööfs väg 10. På framsidan överst i högra hörnet. Det var på den tiden man lånade och lånade ut skivor.

Ytterligare en variant fanns om man ville ha en svårpallad vara t ex ett kastspö. På stora Domus nere i stan fanns två ingångar med kassor i båda ändar. Man gick in och köpte ett kastspö till fullpris och betalade i kassan vid utgången mot Södra torget. Sedan gick man ut och gav kastspöt till en kompis som stod där och väntade och sedan gick man runt till ingången på Kungsgatan med kvittot liggande i fickan. Hämtade ett likadant kastspö, gick igenom kassan vid Södra torget igen och visade kvittot eftersom man redan betalat kastspöt men varit inne i butiken igen. Sedan gick man direkt med det till servicedisken och ångrade köpet och fick pengarna tillbaka. Därute stod kompisen med det första kastspöet.

Jag har skrivit denna inledning som om jag själv var en pallare men jag vågade aldrig palla själv. Jag har aldrig tagit någonting utan att betala för det. Däremot har jag gjort en annan sak som inte var helt ärlig. Jag hade en vitlökspress som plötsligt en dag gick sönder. Ena handtaget gick helt enkelt av när jag skulle pressa en vitlöksklyfta. Jag visste att de fortfarande sålde likadana på Domus så jag gick dit och köpte en likadan. Sedan gick jag in med kvittot och den trasiga vitlökspressen och fick pengarna tillbaka. Jag tryckte på att just den modellen av vitlökspress numera helt hade förbrukat mitt förtroende helt och jag ville därför ha pengarna tillbaka istället för att ta en ny.

Elscootrarna har kommit till Karlstad nu och jag har även sett dem i Karlskoga. Jag hoppas verkligen inte att de kommer till Kristinehamn också. Sjukhuset i Karlstad får in skadade varje dag nu som varit med om en scooterolycka. Jag verkligen avskyr sådana här nymodigheter där ett behov skapas av entreprenörer som vill sko sig på alla lättlurade.

Igår läste jag ut min pågående bok som inte alls var varken bra eller intressant. Det är sällan jag läser en bok som inte efterlämnar något minne efter sig men så var det med den. Om sanningen ska fram övergav jag den innan den riktigt var färdigläst. Det händer att jag gör så. Jag har inte tid att läsa halvdana litterära verk.

Jag påbörjade "Sofies värld" istället. Jag är inte riktigt bekväm med tonen i boken men jag ska fortsätta att läsa den. Jag slogs också av att "N-ordet" förekommit två gånger redan trots att jag bara hunnit till sidan 47. Inte för att det gör mig något men man har ju blivit van att studsa till när man ser det i text. I äldre böcker är det inte så konstigt men denna upplaga jag läser är från 2021. Det kanske bara är en tidsfråga innan man ser stora brinnande bokbål med denna upplaga av Sofies värld.

6 mm regn kom det i natt. Eftersom marken redan var våt kom detta tillskott till god nytta direkt förstås.

Jag tog en bild av den hängande tobaken i går kväll. 

Nu är det nästan fullt bakom uthuset. Efter ett par dagar brukar knippenas axlar falla ner något och då går det att hänga dem tätare. Jag har nog bara ett skördetillfälle kvar i år men det kommer inte innebära en lika omfångsrik skörd som igår. Jag har också två fulla papperskassar med knastertorra blad som jag troligen mal innan jag åker till Prag. Luftfuktigheten är 47% inne och 99% (!) ute just nu i samband med en regnskur och åskvärme. Inte optimalt för att mala alltså. Helst vill jag ha en luftfuktighet mellan 20 och 30% men det kommer det inte bli inom de närmaste månaderna tror jag. Jag kanske väntar med att mala ändå. Jag köpte extra papperskassar idag på maxi så jag kan lagra på det viset tills malningsförutsättningarna blir bättre.

Idag torsdag är det också läge att börja planera inför matinköp så det mesta som Felix inte kommer att ha glädje av är uppätet. Jag ska också göra den tonfiskröran som han tycker så mycket om så det står en färdig omgång i kylskåpet åt honom. Den gör jag på lördag. Rostbröd har jag köpt redan och lagt i frysen. 

Han ser fram emot sin vecka här i kapellet på egen hand och med sin flickvän.

Jag letar konserter i Prag också men just under min vistelse är det lite tunt. Jag skulle så gärna vilja se en konsert med Adrian Minune men det får jag kanske aldrig. Musikgenren är "Manele music". Zigienarmusik kallar jag det. Man blir så glad av musiken. Hoppas jag hittar någon konsert. Om man har råd att anlita Adrian Minute till en privat fest kan det antagligen inte bli mera fulländat i de kretsarna. Här ett klipp från ett sådant tillfälle.

Min första kontakt med manelemusiken var i zigienarfilmen "Gadjo dilo". Där sjöng just Adrian Minune låten "Tuttifrutti" och jag älskade låten direkt. En underbar film med lort, guldtänder, sprit och lera.

En annan genre som jag också skulle vilja se en konsert med är klezmermusik. En östeuropeisk instrumental judisk stil som ger lika mycket sprittningar i benen. Här kommer ett smakprov.

Helt omöjligt att sitta still till detta!

Det blev inte mycket vettigt gjort denna dag. Jag hade en miljöchefsträff online på förmiddagen trots att jag har semester. Det är viktigt med kontinuiteten och det kan jag bjuda på.

Idag flyttade jag ner mitt natthärbärge från Felix till ordinarie säng igen. Jag har längtat ner för att slippa känna mig som en objuden gäst uppe hos honom. Jag fattar egentligen inte varför jag känt så men nu när den värsta hettan verkar vara över kan jag gott sova nere igen. Jag ser fram emot att lägga mig och läsa ikväll. Imorgon kväll ska jag ta den sista ölkvällen i kapellet före Prag. Själv hemma, berusad och endast iförd underkläder.

Det regnade till och från hela dagen. Ytterligare 4 mm kom innan jag la mig och läste för kvällen.

Inga kommentarer: