torsdag 22 juli 2021

Mera om ängen

Jag tog ett varv i vägkanterna runt mig idag igen för att samla på mig lite mer ängsväxter. Jag tog hela plantor av Förgätmigej. Jag hittade ett stort bestånd av Gulsporre som jag ska bevaka när de går i frö. Likaså Nysört. Min Rödfibbla jag haft koll på var jättesvår att hitta när den inte blommade längre men jag lyckades till slut. Jag hittade flera intressanta sorter som jag inte kunde artbestämma och när jag kom hem kollade så förstod jag ändå inte vad jag sett. Jag gick tillbaka och tog med min flora. Det var tydligen Jordrök, Knölsyska och Revormstörel jag sett tidigare. Jag hittade Röd-, och Vitplister också.


Här Revormstörel.

Jag insåg också vad svårt det är att hitta de överblommade växter man tittat ut för framtida fröinsamling när jag letade efter Rödfibblan. När jag går ut i fortsättningen ska jag märka upp blommorna med en liten plaststicka så jag hittar dem igen. Praktlysing såg jag också men den vill jag inte ha. Den lilla Pyrolan hade slåtteraggregatet tagit när de körde av vägkanterna för några veckor sedan.


Jag fick böcker idag också. Robert Musil "Om dumheten" och "Sofies värld" av Jostein Gaarder. Sofies värld har jag länge tänkt köpa. Som jag förstått är den en mjuk ingång till filosofin som jag ibland faktiskt ägnar mig åt när jag gör mina nedskrivna formulerade tankar som i alla fall jag själv upplever som något stort filosofiskt. 😃 En tänkare har jag ju ändå alltid varit. Och livsnjutare.


Idag hängde jag fram tobaken i solen igen. Igår hängde den i skugga hela dagen. Jag brukar växla lite. Ingen skörd idag heller. Kanske imorgon.

Igår under min pragresearch hittade jag en restaurang som jag skulle kunna äta på varje dag flera gånger om dagen. Den heter "Havelska Koruna". Det är dessutom bricklunch så några gamla tanter kommer troligen att stå och sleva upp maten. Jag kommer inleda med att säga "Dobre den" som betyder "Goddag". Sedan blir det till att peka. Det kommer att bli mycket matbilder i mina blogginlägg i Prag. Det är maten jag längtat mest till.


Jag har börjat packa lite också. Jag kan inte hålla mig längre nu.

Inga kommentarer: