torsdag 8 juli 2021

Samtal från Torrevieja

I tisdags hade jag ett teamsmöte med han vars lägenhet jag ska bo i över julen. Han tog mig på en rundtur i lägenheten och på solaltanen på taket. Det såg jättetrevligt ut. Internetuppkopplingen fungerade också klanderfritt.

Men nu är det Prag som gäller först och främst. Jag planerar fortfarande halvdagsutflykter och lägger på hög. Jag har tre utflykter hittills. Petrin-Stadion-Andel är en. TV-tornet-Kyrkogården en annan. Naplavka-Vyscherad den tredje. 

Jag kollade in benkyrkan i Kutna Hora igår också. Tydligen är den under renovering och i augusti är det inte tänkbart att åka dit eftersom det säkert är stora horder av turister där då. Den turen spar jag till novemberresan.

I Tjeckien diskuteras just nu krav på Covidbevis för att komma in på restauranger.

Idag kunde jag äntligen ta det blodprov som jag förväntats ta en tid nu. 


Jag har varit där två gånger tidigare och försökt men de har varit så undermannade så jag har gett upp båda gångerna. Men idag fick jag i alla fall till det. Jag hade tagit med en bok så jag skulle ha något att göra medan jag väntade. En bok som genast fängslade mig; "Den unge Törells förvillelser" av Robert Musil. Jag slogs omedelbart av hans ton i boken och blev som förtrollad. Det är annat än vad man kan säga om "Farenheit 451" som jag nyss försökte mig på. Två chanser gav jag den t o m men den var alldeles för komplicerad och abstrakt.

Det kändes som att cykla ut på nylagd asfalt när man åkt på en gropig grusväg i flera mil när jag började läsa Musil istället. Nu längtar jag till tidiga kvällar i sängen igen.

Jag tog mig en lång cykeltur idag också. Upp till Sandköping nästan på grusvägarna. På vägen upp såg jag en Krollilja. 


Den har nog kommit dit med trädgårdsavfall någon gång. Jag samlade på mig fröställningar av både Ängsskallra och Kattfot idag. 


Det växte jättemycket Jungfru Marie nycklar efter grusvägen också.


Jungfru Marie nycklar är en orkidée.

Hemvägen blev jobbig. Jag åkte grusvägen vid jaktskyttebanan istället för den över Spjutbäckens gård. De hade lagt på ett väggrus som var så grovt att det nästan var omöjligt att cykla där.

Då var det så där skönt att komma ut på asfalten sedan.

Jag skördade lite tobak idag också. Det kommer att bli lite nästan varje dag nu framöver.

Inga kommentarer: