måndag 12 juli 2021

Sista arbetsveckan innan sommarsemestern 2021

För några år sedan testade jag att fotografera mina bokhyllor och med hjälp av någon app försöka få över bild till text så jag skulle kunna bygga upp en liten databas över mina böcker. Det händer att jag köper dubbletter och det är alltid lika irriterande.

Varje gång jag köper en dubblett seglar ju behovet upp att katalogisera. Idag gjorde jag ett nytt försök. jag har ju min tjänstedator hemma och i den kraftfullare programvara för OCR-behandling.


Jag tog en bild på två rader i min ena bokhylla och vred den 90-grader så texten kom på rätt ledd (intressant är att några böcker jag har från Ungern och Tjeckien har sin ryggtext åt fel håll. Böcker från västvärlden verkar ha texten på andra ledden, d v s det vi är vana vid).

Sedan tog jag upp bilden i Adobe Acrobat Pro DC och körde en textanalys.


Så här blev resultatet. Fungerar alltså inte. I och för sig skulle det nog underlätta om jag fotograferade alla böcker som jag gjort på första bilden. Då kan jag ju gå igenom böckerna sittande vid datorn istället för att stå med vridet huvud framme vid bokhyllorna och vingla. Det får bli ett semesterprojekt. De få östeuropeiska böckerna jag har (2 st) vände jag idag upp-och-ner trots att det tog emot. Allt för en bättre helhet.

I går kväll åt jag upp den tredje påsen Finn Crispchips.


Cheddar cheese. Det är den sämsta av dem hittills. Jag diskuterade mina smakupplevelser från de tidigare sorterna med Felix häromdagen. Han nämnde då något om en konstig bismak som jag inte riktigt förstod vad han menade. Men igår förstod jag. Bismaken fanns hos "Cheddar cheese-varianten".

Idag påbörjade jag den sista arbetsveckan före sommarsemestern 2021. Jag ska försöka på ihop en verksamhetsplan för Miljösamverkan Värmlands och Örebro län denna vecka så jag kan skicka ut ett förslag till min styrgrupp. Enligt SVT Vädret har vi en värmebölja att se fram emot (förfasa oss över) beroende på hur man är lagd.

Jag skördade tobak idag också. Det verkar mogna mycket fortare än det gjorde förra året. Idag tror jag att jag såg en skadegörare också. Det slog mig att jag såg en förra året också bland tobaken. Vårtbitare. Det är jättemycket ätet på bladen. Inte nog med att jag förlorar bladmassa till en gräshoppsjävel. Bladen går så lätt sönder också när jag försöker borsta av allt bös. Jag tog död på en vårtbitare idag i alla fall.

Boken jag läser just nu är väldigt krävande men helt underbar. "Den unge Törless förvillelser" av Robert Musil. Men den kräver mycket utav mig. Om jag försöker att läsa med en massa andra saker i huvudet samtidigt så är det helt omöjligt. Men om jag koncentrerar mig på språket och hans sätt att skriva är den som ljuv musik. Vilken ordkonstnär denne man var. Vissa meningar läser jag om bara för att de är så fulländat vackra.

Inga kommentarer: