söndag 7 januari 2024

Beskärning, källor till förundran och TV

Sover oroligt och har ont. Har samtidigt en iver som driver mig till att gå upp och se vad dagen har att erbjuda. Som en åsna mellan två hötappar. Gick upp fem och var ivrig.

Jag köpte en TV igår innan jag la mig i alla fall. Den levereras den 10 januari (hoppas jag). En Samsung 55' QLED. När jag insåg att jag kan ha TV började jag googla. Hittade väl någon för 630 €. Jag väntar tänkte jag...

Sedan kollade jag igen. Då hade plötsligt ett rea-tillfälle infunnit sig som inte fanns när jag tittade förut. Rean hette "Kings". De firar de tre vise männen idag tror jag. 


Då visade det sig att det nästan var halva priset på en mycket fetare version av en Samsung-55-tummare som kostade 1 199 €, alltså 599 €. Jag beställde en direkt. Jag skulle aldrig köpt TV för så mycket pengar annars. Jag har Samsung hemma i Sverige också och deras service är helt otrolig. För det första går apparaterna inte sönder men eftersom det blev något fel på moderkortet i min därhemma kom det ut två tekniker till mig och bytte det på plats. Inom en vecka i alla fall.

På morgonen beställde jag en Chromecast-enhet också. 

En rosa!?!?!

Gjorde ytterligare några förändrings vad gällde ommöbleringen och det kändes som om jag blev färdig. TV-bänk iordningställd, trånga passager vidgade, avställningsytor dammtorkade och viss upprättande av ordning på var prylar ska ligga. Där är jag inte riktigt i mål ännu tyvärr.

När jag senare under morgonen gick runt i ommöbleringen insåg jag ytterligare förbättringar som kan göras lite på sikt. Till sommaren när jag kommer ner men det kräver lite leverans från IKEA. Tänk vad det kan betyda att göra en liten förändring för att förändringarna sedan ska kunna komma slag i slag. Ytterligare ett steg mot total tillfredsställelse. Och allt innan kl 06:30 denna söndagsmorgon. Jag längtade nästan tills nästa gång det var dags att våttorka golven igen. Eller skulle jag göra det nu kanske?


Flyttade min låga bokhylla. Då får det plats en till bredvid när jag varit på IKEA. Och en hög Billyhylla där den låga tidigare stod. Då slipper jag lite naken vägg också. Kanske skulle kolla någon lösning med skåpluckor istället. Men det kan vara lite livligare att kunna vila ögonen på en massa olika saker än en blank dörr.

Min känsla för boendet här är helt tvärtemot mot vad jag känner i kapellet där jag tycker det mesta tar emot.

Jag tände en morgonrökelse och satt och väntade på att få ge mig iväg på morgonen. Diskade, åt frukost, möblerade, packade resans sista dosett, duschade och åkte slutligen sakta mot La Zenia boulevard där jag tänkte gå in på Mediamarkt och försöka styra upp hemtransporten av TV och Chromecast den 10 januari. Jag skulle också kolla lite akvariegrejer på en liten djuraffär. Jag åkte alldeles för tidigt för att slippa lite trafik och få en kopp kaffe innan affärerna öppnade kl 10. Det är någon sorts julrea här nu. "Kings". Jag visste inte riktigt vad det innebar i verkligheten med ökade köer och sådant. Det fick bli ett litet varv inne på min favoritaffär Alcampo också där jag köpte lite mera mjölk bara. Det var inte mycket folk alls på La Zenia. 

Jag behöver ha källor till förundran. Lokalt så jag kan förundras ofta. Jag tror det är därför jag gick igång på akvarium nu. Liv innebär för mig förundran. Fiskar, räkor, mikroorganismer och växter. Jag skulle vilja ha en voljär full av zebrafinkar, ett jätteterrarium med en kameleont eller geckoödla, en katt en hydroponisk korianderodling. 

Jag gick iväg med sopor på morgonen istället för att ta med dem på scootern. På så sätt gick lite väntetid till rörelse.

Körde mot La Zenia boulevard alldeles för tidigt men jag kunde inte hålla mig. Jag hade tänkt prova en annan väg dit denna gång. Man blir ju övermodig ibland när man tycker man kan något. Men gud vad fel det blev.

Jag kom ut på den förhatliga 332:an men det var ingen trafik alls.  Jag missade avfarter och hamnade alldeles åt helvete. Jag ägnade nog en halvtimma till att köra fel i alla fall innan jag kom fram dit jag ville. Det blåste iskallt och jag frös som en dränkt katt. Jag hade så ont i båda axlarna att jag knappt kunde fortsätta att köra. När jag klev av scootern var jag helt stel. "Pets world" var stängt så några akvarier kunde jag inte titta på. Jag gick vidare och tittade på annat. Bl a försökte jag få till samleverans av TV och Chromecast men det kunde de inte hjälpa mig med på Media Markt. Jag fick ett nummer jag skulle behöva ringa. Besviken.

Killköpte 12 par strumpor som jag tycker om på Primark.

Vad jag än tog mig för kände jag mig besviken liksom. Gick på toa och blev irriterad på en städerska som smällde en hink i golvet. Irriterad på mest allting. Irriterad inne på "North Face-butiken". Men när jag kom till Levis-butiken blev jag glad. De hade lite rea så jag provade en fodrad jeansjacka. Jag har aldrig haft en sådan men har egentligen alltid velat ha det. Jag har inte haft jeansjacka sedan 1974.


Det var extrapris så jag slog till. Dessutom behövde jag den för att inte frysa ihjäl.

Jag var hungrig så jag nästan svimmade också men inget var öppet förutom några fik på nedervåningen där köer ringlade sig ut långt utanför caféerna. Det blåser väldig otrevligt på området så jag kunde inte ställa mig där och vänta. Jag såg ett vindpinat fik där det inte var några kunder så jag gick dit och lyckades få en kaffe och en croissant med skinka och ost.


Jag tror inte ens maten han ner i matsäcken innan den var uppsugen av min kropp.

Sedan påbörjade jag den långa hemvägen med dubbla jackor.

Stannade till på Carrefour för att fylla på mjölkförrådet. Jättemycket folk. Jag har aldrig sett så lång kö där förut. Men jag bet ihop även om jag började koka inombords. Framför mig stod en hjulbent tysk med religiöst utseende och pratade tyska med sin son så jag höll på att dö av irritation. Det piper larm i ett kör också inne på Carrefour så till slut brast det för mig bara. Jag bara skrek "Åhhhhh" och höll för öronen. Stoppade i hörselproppar. Försökte betala smidigt i kassan men butiksbiträdet hade ingen brådska med mig inte. Jag fräste till åt henne eftersom hon var så ofattbart ineffektiv. Sedan ut till scootern.

Måtte detta äventyr sluta lite roligt tänkte jag och åkte till Pet World som ligger alldeles här men det var stängt. Jag gick in på Storkinesen istället. De har ju allt. Men det enda de inte har är akvarietillbehör. Jag hade hoppats på en mangroverot eller något. Inte ens lavastenar hade de på trädgårdsavdelningen. Däremot tror jag att jag kan hitta fina stenar vart som helst här. Det är ju delvis väldigt mycket vulkaniska bergarter här. Tråkigt att frakta bara men det skulle ändå gå faktiskt. Kan ju ta med några på varje hemresa.

Det var bara att åka hem då efter den misslyckade turen i kylan.

Men det var skönt att komma hem. Jag var helt genomkyld och jättehungrig. Värmde "Butter chicken" i mikron.

Fyllde på bloggen och försökte få upp värmen. Ont, ont, ont.

Tände en rökelse och satte mig i solen i inglasningen och blundade. Åt vit choklad med citronsmak. Ganska god men alldeles för söt. Så som all inhemsk choklad är härnere. Sömnig men aktade mig för att somna. Jag fördärvade mig verkligen under dagens scootertur.

Jag, Dalevis och Drevstads hade kommit överens om en sen lunch/tidig middag idag också. Drevstads hämtade mig strax efter kl 15.

Det var längesedan jag såg Delina och det var ett trevligt återseende. Vi åkte upp till Mary och Stefan och bjöds på mat. 

Fantastisk kalkon.

Fruktig efterrätt på sött gott bröd.

Efter middagen gick jag och Mary ut och jag klippte träd och en buske. Oliv, citron, apelsin och hibiskus. Vi gick in och pratade en stund till innan jag blev hemskjutsad.

Smärtmässigt blev detta den värsta dagen hittills. Hoppas jag får sova någorlunda i natt. Nu längtar jag faktiskt till Sverige och sjukvården där. Här är jag färdigbehandlad.

Inga kommentarer: