fredag 5 januari 2024

Fredagsmarknad som vanligt

Tuff axelnatt. Vaknar 02:45 på nätterna och önskar att det är morgon. Konstigt men just så har skett i alla fall fyra av nätterna jag varit här denna gång. Jag tycks ha inre klockor jag är omedveten om.

2023 är ju till ända och så fort jag kan börjar jag nu planera för 2024. Framförallt att optimera min vistelse härnere. Det blir nu tredje året för mig att planera och jag lär mig från gång till gång. För planeringen har jag en exceltabell som själv räknar ut hur många dagar jag har kvar att planera. Det är bara det att själva grunduppgifterna i den har varit felaktiga hittills. Jag har räknat på att jag har 34 semesterdagar per år när jag i själva verket har 38. 4 dagar per år har således "brunnit inne" för mig. 

Igår började jag titta på 2024. Samtidigt har jag ju nu statistik för 2023 i min exceltabell. Statistiken visar att jag var i Spanien under mitt första år totalt 74 dagar under 2022 och 109 dagar under 2023. Det är ju ganska mycket faktiskt och det känns riktigt lyckat må jag säga. Under 2024 tyder det mesta på att det kommer bli ytterligare några fler dagar än under 2023. Det är ju faktiskt nästan en tredjedel av året.

För skoj skull planerade jag min sommarsemester i Spanien inför 2024. 48 dagar skulle jag teoretiskt kunna vara där i juni - juli. Min chef kanske tycker det blir för mycket. Därav "teoretiskt". Jag räknade på hyra av bil under den perioden med Avis och landade på drygt 15 000 kr. Det skulle bli ungefär lika mycket under julvistelsen 2024 också sedan. Då kommer alternativet att hyra i ett litet annat läge kan jag tycka. Jag skulle nog landa på ca 35 000 kr per år om jag hyr hela tiden. Det är ju faktiskt en hel månadslön netto. Detta tål att tänkas på.

Jag hade 70 visningar på min youtubefilm igår men jag är nästan säker på att ingen orkade se videon till dess slut. Ikväll hade 124 visningar skett.

Drack min starka espressokopp och började skriva detta inlägg på morgonen. 


Åt frukost och tog det lugnt. Tonfisk i tomat. Det är kul att komma hit och fylla kylskåpet men det är inte lika kul att börja planera för att tömma det innan hemresan. Men i den situationen börjar jag hamna nu. Idag åt jag en macka med tonfisk i tomat till frukost. Det fick bli en second-breakfast på fredagsmarknaden igen.

 Ca kl 8:30 började jag förbereda mig för en scootertur till fredagsmarknaden. 

Endast lätt trafik. Det hade regnat i natt och det var lite halt. Framhjulet släppte vid något litet tillfälle. En bil en bit bort fick en okontrollerad sladd i en rondell. Det blir halt när asfalten varit varm länge och då det kommer lite regn på den.

Parkerade vid marknaden och gick hela varvet. De höll på att sätta upp alla stånd. 





Vita skåpbilar överallt. Frukt och grönt-säljarna verkar hellre ha vita flakbilar däremot. 

En hel del tidiga kunder var på plats också. Säkert sådana som var ute efter speciella godbitar. Stora fina tyger t ex som riskerar att förvinna snabbt under förmiddagen. Jag köpte lite mer av den goda rökelsen som jag fått en ask av av Erika Debreceni innan jag for. 


Nu köpte jag på mig ett litet lager. Den är verkligen jättetung och mäktig.


Köpte fänkålsfrön också. Påsen ska med till Sverige men burken får vara kvar.

Gick sedan och köpte ett gott stycke saltat baconfett. Ett drygt halvkilo, Det ska jag ha till att steka lök i till mina östeuropeiska rätter när jag kommer hem.


Sedan satte jag mig och tog en kopp kaffe strax efter kl 9.


Väntade på de andra och tog anteckningar om livet.

Alexander och Lovisa kom och jag beställde in en kaffe till. Vi satt och pratade till kl 12 ca. Åt crepes också. När vi reste oss och skulle gå kom Mary, Veronica och tanterna och tog över vårt bord. 

Jag gick och köpte lök och bröd för att få återuppleva minnen från Budapest 1991.


Detta är en oslagbar kombination. Salt baconfett, färsk lök och vitt bröd. Så otroligt smakrikt.

Det var en varm och skön inledning på morgonen men sedan mulnade det på och blev svalare. För första gången på resan fick jag några regnstänk på mig också. Jag blev lite nerkyld och fick jätteont i axeln. Jag hade några ärenden jag ville göra men jag åkte hem och la mig med värmedynan istället. Jag har en vecka på mig att göra de där ärendena. Jag fick t o m åka och handla senare på eftermiddagen istället för att ta det på hemvägen.

Värmde nacken, läste, somnade, vaknade omtöcknad och ångerfull. Det kommer att bli en jobbig natt igen men gud vad gott jag sov på dagen en stund. 

Efter lunch tog det i och blåste väldigt. Men det är förstås ändå inget mot runt kapellet där det troligen är minus 20 grader idag om man får läsa folks inlägg på FB. Stackers Felix och Forden. Sivan ligger nog troligen under min säng på golvvärmen.

Motvilligt gav jag mig ut i blåsten för att handla lite. Imorgon är det röd dag här så jag var tvungen att handla lite inför helgen. Körde till Carrefour, gick vidare till Habaneras och tog ett litet folkbadarvarv. Gick målmedvetet tillbaka till Carrefour och handlade lite så jag skulle kunna steka mig ett par hamburgare. Det var jag tydligen sugen på till kvällen. Åkte hem igen. Det verkar vara något på gång i stan. Inte mycket trafik men finklädda människor som står i grupper vid busshållplatserna. Något religiöst kanske.


Det blev en ok dubbelburgare. Jag fick liksom ut vad jag ville av den även om den inte var den godaste burgaren jag stekt.

Såg på FB nu att man inför krav på andningsskydd på alla vårdinrättningar i Valenciaregionen igen. Blir nog ett par timmar med streaming eller dagdrömmeri och googling nu skulle jag tro. Inget planerat för morgondagen.

Inga kommentarer: