tisdag 2 januari 2024

Oj vad jag tänker

Jag tänker och tankarna går åt en massa olika håll. Stora tankar. Avgörande för min framtid. Jag omprövar Torrevieja å det seriösaste.

Jag fullkomligt älskar mitt boende här. Mitt lilla område i Spanien. Vädret, uteplatsen, poolen, livsmedelsbutikerna men där tar det nästan stopp. Jag tycker inte om staden, hundskiten, skräpet, bristen på hänsyn till medmänniskorna, ovilja att mötas i samtalet. hundarna, rondellflickorna, de skräniga turisterna, kollektivtrafiken, persontrafiken, trottoarerna, afrikanernas buisness på strandpromenaden, blomförsäljarna på restaurangerna och uteserveringarna, vanskötseln av samhället och ointresset från de som kan göra något åt det. Hur länge ska spanjorerna finna sig i att ligga 30 år efter den övriga västvärlden. 

Jag kontaktade min mäklare idag igen med förhoppning om ett litet fikamöte med en som förstår bostadsmarknaden härnere. Jag har det bra här men jag skulle kunna ha det ännu bättre.

Vaknade vid tre i natt och var tvungen att gå upp och skriva anteckningar runt mina funderingar. Bl a en ny novellette med arbetstiteln "Skolan".

Kallt i Sverige - närmare -40 på sina håll - men här är det ljummet. Inte varmt på morgonen. Svalt men det blir kortbyxeväder mitt på dagen. Hade en bra natt med avseende på axelsmärta men det tilltar igen den vakna tiden sedan. Inget planerat denna dag. Mer än att handla lite och träffa svenskgänget kl 16 för lite boule här i mitt område. 


Ansade skägget på morgonen. Det är så här jag gör här. Står ute för att inte det ska bli skägg i hela badrummet. Jag gör faktiskt så i Sverige också oavsett årstid. På altanen hemma.

Får besök av ett par kl 18 också som ska titta lite hur jag bor och jag ska följa med dem sedan och se hur de bor. De har hittat mig på sociala medier och blivit nyfikna och kontaktade mig. Man får alltid med sig något från sådana möten. Kanske bara något litet men ändå. Kanske en bekräftelse på hur man själv tänker eller en helt annan vinkling på något man hittills inte reflekterat över.

Strax efter kl 9 åkte jag till Carrefour. Det blir lite åkande så här trots att jag direkt får ont i axeln. Jag hade några små ärenden. Mjölk bl a. En dammvippa på storkinesen kanske. Enklare folkbad en stund. En kopp kaffe kanske. Tråkigt att jag inte kan göra riktigt vad jag vill för min axel. 


Jag tog en tur och inledde med kaffe och en croissant på Carrefour.

Köpte mjölk, juice, mandariner och bläckfiskringar på Carrefour innan jag åkte hem och tände upp en ny rökelse. Läste en stund. Fick jätteont i axeln efter denna lilla turen.


Åt en sexig lunchkorv och lade mig och läste och sov middag en stund. Dödstyst på mitt lilla område.

Tänker och tänker. Har ont. Det är ungefär det som händer nu men det är okej. Trivs med det väldigt bra trots allt. Planerar en bussresa till Orihuela på torsdag. Heldag i en annan liten stad inåt landet. Det ska bli spännande. Jag och Kent och Farideh var där en gång på medeltidsmarknad. En fin liten stadsdel men jag inser när jag fördjupar mig i kartan att jag inte såg en bråkdel av staden när vi var där. Men på torsdag ska jag försöka få till åtminstone 20 000 steg i den staden (stor som Karlstad m a p invånare).




Mötte upp svenskarna vid boulebanorna alldeles vid mig här och var med dem i en och en halv timma innan jag gick hem för att få besök av ett svenskt par från Kungälv. 


Urkristinehamnaren "Per i Strand" i egen hög person. Han har alltid sett ut så här.

Paret från Kungälv ville se min lägenhet och jag var nedbjuden till dem för att se hur de bodde. Två helt olika boenden. 

De bodde på översta våningen i lägenhet mitt i smeten i stan. Det går allt att bo så också faktiskt. Så länge man kommer upp en bit från trafik och krogar så. Jag blev hemskjutsad vid 21-tiden. Trevligt fölk!

Jag blir mer och mer övertygad om att jag behöver bil här. Scooter räcker inte till allt jag vill göra. Faktum är att scootern snart är inkörd nu så jag kan utnyttja maxhastigheten. Jag vet ju inte ens dess faktiska maxhastighet men i bifogade papper anges 90 km/h.  Det var jag faktiskt uppe i för första gången igår. Men det är inte bekvämt att sitta på den då.

Än så länge har jag inga större planer för morgondagen mer än återbesök hos läkaren på eftermiddagen.

Nu blir det den underbara boken "Färskt vatten till blommorna" någon timma.

Inga kommentarer: