måndag 1 januari 2024

Slutsiffran 4

Då blev det ett sånt där jobbigt årtal igen när slutsiffran är fyra. Det sjätte sådana året i mitt liv. Jag vaknade 03:37 och gick upp direkt och påbörjade dagens blogginlägg. Jag har sådan iver till allt nu med denna medicinering. Kan inte vänta. Får jag en idé vill jag göra den direkt. En väldigt annorlunda känsla för mig som annars är eftertänksam, trög och lat.

Men jag gick upp tidigt årets första dag i alla fall. Förra året avslutade jag med att lägga mig och läsa kl 20:30 - 21:30. En ny bok som började helt underbart. "Färskt vatten till blommorna" av Valérie Perrin. Denna ser jag fram emot att läsa under resten av tiden härnere.

Resten av tiden ja... När jag låg på rygg in sängen kl 21:30 igår tänkte jag att jag inte behöver ha något mer i livet än detta. Ensamhet, iver, en omvärld som inte angår mig. Fjärma mig ännu mer från omvärlden genom att säga nej till folk oftare? Igår sade jag nej till tre inbjudningar och det blev ju jättebra. Men ska jag bo kvar i Torrevieja på ålderns höst? Jag börjar tveka lite faktiskt. 
Jag älskar verkligen mitt lilla boende här men själva orten tycker jag inte om. Jag kanske ska leta mig inåt landet lite? Kanske undersöka Portugal lite närmare. Det är något med de flesta spanjorerna jag inte riktigt tycker om. De tycker ju inte om mig heller. Det verkar i alla fall inte så.
När jag pratade med den forne miljöchefen i Hagfors på Messenger härom kvällen sa han "Grekland eller Portugal, aldrig mera Spanien". Grekland kanske? När jag var på Cypern för ett antal år sedan hade ryssarna tagit över lite väl mycket. Det ser ut att hända här också mer och mer. Det är något med det också som jag inte tycker om. Ska de ta över världen?

Jag får ändå för mig att det inte är så attraktivt för dem en bit in i landet. En bit in i landet kan jag få ett litet fristående hus med trädgård också. Lite fruktträd. Möjligheter till att odla lite. Kryddor och tomater. Bil måste jag ha men jag inser mer och mer att jag nog måste ha en bil ändå även om jag blir kvar här. Jag behöver ha närhet till ett gäng restauranger, en stor välsorterad livsmedelsbutik men sedan är det inte så mycket mer jag behöver. Carrefour eller ännu hellre Alcampo. Mercadona är lite för litet och Coop-likt.

Undrar om jag ska ta bussen upp till den mindre orten Orihuela (90 000 inv) någon dag och vandra runt där. Där är vackert.
Eller Crevellient (29 000 inv). Eller Dolores (7 400 inv). Jag har inte varit i någon av de två sistnämnda. Dolores tycker jag om namnet på då en väldigt skum butik hette så i Göteborg när jag bodde där på 80-talel. Det fanns även ett skivbolag med det namnet då som bl a gav ut "Perverts" singlar.
Almoradi (19 600 inv)?

När man går ner i gatunivå utanför orterna ser man omgivningarna lite också och Orihuela tilltalar mig mest i det avseendet. Ska jag hyra en bil och åka runt lite?

Det var bra att gå upp lite tidigare och få skriva lite. Jag får ont efter en stund men tycks ändå skriva längre inlägg än vad jag brukar så detta infall blev ju jättebra. Nu får jag en lång paus till nästa skrivansträngning. Jag skriver fel hela tiden också så jag måste backa titt som tätt. Det som är nedtecknat är nedtecknat och kan sedan läggas till handlingarna. 

Jag somnade nog runt kl 22 igår men väcktes av fyrverkerierna kl 24. De höll på i en halvtimma ganska precis. Ganska mycket om jag jämför de andra två nyårsaftnar jag legat i Torrevieja och lyssnat. I White trashkvarteret, där bara en tujahäck ligger som skydd mellan området och mitt sovrumsfönster, var det mycket aktivitet. Där sköts det hejvilt. Själva startskottet när pjäserna ska skickas upp i luften är grova men rätt så sköna. Det var många sådana men väldigt få detonationer i luften av dem sedan. Man väntar ju liksom på att de ska smälla en gång till på himlen sedan. Och så ska det spraka litegrann.

Det slog mig också att jag inte hoppade till vid varje smäll som jag alltid brukar och det var så otroligt skönt att slippa det. Gör medicinen mig avtrubbad? I så fall vill jag alltid vara så här. Det kom en riktigt kraftig detonation på marknivå och jag tänkte direkt att - det där gick nog inte så bra för de inblandade - men jag hörde inga sirener sedan.

Kl 04:13 den första januari 2024 - jag lägger mig en stund igen och fortsätter sedan.

----------------------------------------------------------------------------

Gick upp 06:40 istället. Det var bättre.

Klockan 10:30 skulle vi träffas vid kyrkogårdsparkeringen där vi träffats förut. Jag åt ordentlig frukost och packade med mig det jag skulle ha. Stavarna tog jag med också. Kanske inte för att staka med utan mer för att ha något i händerna. Det kan vara skönt att lägga upp stavarna bakom nacken kanske och gå som med ett ok och få avlastning på det viset. Jag har gjort det förut. Jag ska ju också bibehålla rörligheten i armarna under läkningen. De borde ringa från röntgen snart också.

Hade lite ont i natt igen men inte så farligt att jag inte kunde korrigera liggställning så det blev till det bättre.

Det blir väldigt dammigt här i min lilla lya. Stor skillnad mot i prediksalen i kapellet där det finns ca 225 kubikmeter luft. Jag ska köpa en sådan där dammvippa som fångar dammet. Inte en "Swiffer" vars reklam jag hatar. För tangentbordet framförallt, trots att det används så flitigt. Delar av det gror ändå igen. Och för pusslet som måste ligga på golvet när jag bygger det. Det går man heller helst inte nära med dammsugaren.

På morgonen lät jag sammanställa 2023 års blogg inför tryckning. 224 blogginlägg under 2023. Det känns alltid bra när jag fått ett helt år klart och fått det tryckt i spiralhäften för att rädda mina tankar till Felix eftervärld. När jag är på väg hem om två veckor skickar jag beställningen för tryck. Fem spiralhäften á 276 sidor. Totalt 1 380 sidor för hela året.


Gott starkt kaffe i arla morgonstund. Glömde dock att det gärna blir lite sump i koppen efter en sådan här bryggning. Inte så gott med den smuliga sista klunken.

Gjorde frukost också. Den första frukosten som blev som jag planerat inför denna resa men som inte kunnat genomföras på grund av avsaknad av spis. Men nu så.


Äggröra på sex ägg. Det var så små ägg jag fått av mina grannar så fyra hade inte räckt. Finncrisp med ost och Ejderns kaviar.

Kl 09:50 satte jag mig på scootern och tog det lugnt upp till La Mata. Regntunga skyar men ingen nederbörd. Enligt SMHI skulle det spricka upp under dagen.

Jag var där först. Nästan inte en bil såg jag på min 20 minuter långa tur i sakta mak. Otroligt söndagsstilla. 


Jag gick ett litet varv i pinjeskogen när jag kom fram.


En snäcka hade klättrat upp på muren till kyrkogården. Jag ville peta ner den men jag gjorde det inte. 

Fler och fler dök upp. 


Sedan marscherade vi in i naturreservatet. 12 pers var vi. Och jag hamnade sist hela tiden. Iofs i olika konstellationer men sist var jag.


Ett första stopp.


Ett andra stopp.

Vi drog oss mot civilisationen och hamnade på en restaurang där vi åt. En irländsk pub som hette "The Shamrock". 


Jag tog en stor engelsk frukost.





Sällskapet.







Stoppet på hemvägen från restaurangen vid duvslaget.

Vi återsamlades vid kyrkogården och sa farväl 4,5 timma var vi ute i alla fall och det blev varmt under dagen. En fin dag.

Trött i benen när jag kom hem och fick ont i armen efter scooterkörningen.

Somnade sittande i inglasningen och fick inget mera gjort under dagen. Läste lite. Tittade lite på TV och la mig sedan.


Inga kommentarer: