lördag 6 januari 2024

Räkakvarium

I går kväll gick jag igång på akvarium och googlade och kollade youtube. I flera timmar satt jag och fantiserade om hur man bygger upp ett landskap i ett akvarium. Det finns en akvarietyp som kallas "Nano tanks" som tycks användas i första hand för undervattenväxtlandskap och möjligen lite räkor. Aquascape kallas de levande installationerna också. Slutna ekosystem (nästan) där man endast tillför lite mat till djuren däri. Växterna tar upp det djuren gör sig av med och man får "skörda" lite växter ibland för att hålla ner den totala biomassan. Djuren får syre endast av växterna och växterna får koldioxid av djuren. Precis som det ska vara.

Nu är det ett räkakvarium på väg till kapellet från Amazon. Växter får jag ta sen. Och räkor sist.

Jag kollade också zooaffärer här i Torrevieja i Google maps. Det fanns typ två stycken och båda ligger vägg i vägg med varandra vid storkinesen precis där jag bor. Jag kommer ju ihåg att jag alltid läser skylten "Petsworld" innan jag går in hos kinesen. Kul med ytterligare ett uppdrag till veckan. Jag kanske köper några rötter och någon sten med mig hem för inredningen.

Min inspiration fick jag främst från detta youtubeklipp.

Som jag trodde hade jag också spoilat mina chanser till en god natts sömn när jag sov middag efter fredagsmarknaden. Jag gick och la mig kl 04:10 men kunde inte somna ändå. Tittade på "TV".

Morgonen blev jättekonstig. Och min lilla natt också. Jag vaknade kl 6 och hade så fruktansvärt ont i axeln att jag inte kunde sova. Jag gick upp och tog mina tabletter och försökte igen. Men värmedynan på max. Jag vet inte ens om jag somnade igen efter det men kl 07:20 gick jag upp. Det var en blåsig natt ute. Saker och ting har blåst runt på marken på baksidan och något har stått och slagit regelbundet.

Idag var det lördag då i alla fall och en röd dag där allt är stängt. En vecka kvar av min vistelse här. Nästa lördag åker jag till Sverige igen. Men vilken underbar tid jag haft här ändå. Trots krämpor och psykisk ohälsa. 

Mina förbilder bloggarparet "Mike and Yvonne" hade kommenterat mitt youtubeklipp och tyckt om det i alla fall. De uppmuntrade mig t o m att fortsätta att göra sådana på engelska. Lite "star strucked" blev jag ju. Undrar om inte Sven Bornemark har ett finger med i spelet där. Han har träffat dem och berättat om sin vän Eddie tidigare.

Jag ska fortsätta att fördjupa mig lite i akvarievärlden idag. Jag älskar att hamna i de där flowen och lära mig en massa saker. Och vad tillbehör det finns till den där hobbien ska ni veta. Man kan köpa hur mycket utrustning som helst. Jätteroligt! Jag försökte köpa tre mangroverötter på Blocket igår men har inte fått något svar. Jag skickade iofs förfrågan kl 4 i natt.

Så här har hela mitt liv sett ut. Jag har snöat in på en massa områden en kort period och då har allting handlat om just den grejen. Intensivt. Oerhört intensivt och jag har lärt mig att jag tröttnar efter ett tag. Och då står jag där med all utrustning. Men det är ändå värt det tycker jag när jag är inne i flowet. Det är tur att sådana som jag finns för andrahandsmarknaden på en massa saker. Om jag nu kommer mig för att avyttra saker förstås. Det finns mycket utrustning i kapellet som härrör från alla dessa infall.

Jag fortsatte att titta på "aquascape-porr" på morgonen.

Åt äggröra på fem ägg och ett par Finn-crisp med ost och Ejderns kaviar till frukost.


En leverpastejmacka med gurka till lunch. Denna "leverpastej" var också god. 


Lite kornig som paté egentligen. Lite spicey.

Dubbel ostburgare till kvällen igen.

Beställde mera grejer till akvarium under dagen. Pratade med Snickaren en stund. Tittade på längdskidor.

Det har blåst hårt hela dagen och jag har varit runt på baksidan för att försöka förstå vad det är som står och slår i vinden hela tiden. Men jag hittade inget direkt och kom heller inte åt att känna på lösa grejer innanför folks gallergrindar. När jag pratade med Snickaren mitt på dagen hade han -22 grader. Jag hade +30,2 (i solen). 50 graders skillnad nästan.


Möblerade om lite. Nu skulle jag kunna ställa hit en TV om jag vill. Slippa sitta i en kontorsstol och titta.

Tidigt i säng denna kväll. Orkade inte mycket mer efter nyheterna kl 18. Hoppas jag inte har så himla ont i natt igen nu bara.

Inga kommentarer: