onsdag 17 januari 2024

kl 04:30 - -4,3

Vaknade tidigt och hade ont. Gick upp 04:30. Det gick inte att ligga kvar. Såg till min glädje ändå att det blivit mildare och såg fram emot en dag med isbekämpning på trappan med hjälp av tösalt. Tände en brasa på morgonen men var direkt tvungen att pulsa ut och hämta mer ved. Och tömma askhinken.

Fortfarande intensiva episoder av cortisonmedicinen. Forcerat och sluddrande tal, sluddrar t o m på tangentbord och med penna när jag skriver. Konstigt. Ivrig inför allt. Outtröttlig. Men knappast någon smärtlindring tyvärr.

Planerade handling på Maxi nu när det inte är riktigt lika kallt. Imorgon måste jag tyvärr till Karlstad.

Inledde seriös halkbekämpningsinsats kl 05:00.

Drack kaffe och började skriva minnesanteckningar från ett inspelat onlinemöte före jul. Jag ligger efter väldigt. Jag har kunnat hålla möten men ville inte sitta med minnesanteckningarna då i början p gr a smärtan. Smärtan har förändrats något nu men efter en stund måste jag även nu vila igen. 

Halkbekämpningsoffensiven fortsatte med oförminskade resurser under hela dagen parallellt med kontorsarbete och eldning.

Går ett varv i prediksalen ibland och letar efter två böcker som jag äger enligt orderhistoriken hos Adlibris. En ganska ny beställning men de står inte att finna i den fysiska världen. Det är så konstigt. Jag vill lägga dem i resväskan inför sommarvistelsen i Spanien. De dyker väl upp...

Något som pågår på FB nu är att folk lägger upp bilder på sig själva med texten "Hej allihopa! Jag vill bara presentera mig och dela en bild jag tog". Jättekonstigt! Mest äldre folk verkar det vara.

Tog mig iväg till Maxi för att handla efter framgångsrik snöröjning på gården. Men jag fick ont. Och orkade inte få bort allt. Jag hade fått paket också med akvarieprylar. När jag kom hem skottade jag igen innan jag körde in på gården. Precis när jag kommit in fick jag en avisering att det fanns paket att hämta på PEKÅS också. Jag åkte dit. 



När jag kom hem igen plingade det att det hade anlänt paket till Maxi igen.

Detta var viktiga saker för att jag ens ska komma igång. 

Jag åt lunch. En underbar "Palak Chicken" som fanns i frysen. Och jobbade vidare genom eftermiddagen men eftersom jag började skriva minnesanteckningar kl 04:30 på morgonen så avslutade jag dagen lite tidigare. Kl 15 gav jag mig ut igen. Ett nytt paket hade ju anlänt Maxi. Köpte också isopropanol på apoteket för att göra rent akvariet.

Det var snöhagelstorm ute men jag trotsade vädret. Det fanns ju paket att hämta!


I det sista paketet för dagen låg ett gäng vackra rötter. Det enda som fattas nu är lite sten egentligen innan jag kan börja torrmontera. Eller ägna mig åt "Hardscape" som de tydligen kallar det.


Först rengöring.


Bottensubstrat så rötterna står still.

Sedan bara prova sig fram en stund tills man tröttnar. 









En liten serie med enbart de mörka rötterna bara som test.

Och de ljusa spinkiga.




Det går ju att blanda också men nu behöver jag titta på Youtubeklipp för inspiration. Jag tycker i alla fall om när delar av rötterna sticker upp ur akvariet.

Jag kände hur jag började få "feeling" och att det var nära att jag öppnade en öl. Jag hade "Made in Sweden" på i bakgrunden också så jag tog t o m några danssteg. Hade jag haft mina JBL-högtalare uppkopplade hade det garanterat blivit ett rus. 

Då la jag ner jobbet för kvällen. 

Som en åsna mellan två hötappar...

Jag skulle behövt stenar också...

Hoppas det blir en tur till akvariebutik i Karlskoga till helgen. Det är inte stor idé att leta stenar under snön här nu heller. :-)

Det är meningen att det ska vara knökat med växter sedan också. Framför, bakom, in emellan och på rötterna men väldigt, väldigt sparsamt med räkor och fisk. Några räkor och ett fiskstim räcker.

Inga kommentarer: