torsdag 11 januari 2024

Bra natt igen

Det har hänt något med axeln. Den blir något bättre faktiskt. Det kanske är för att jag inte år så rörlig på dagarna och åker scooter eller går. Ja jag vet inte. Det ska ändå bli väldigt skönt att få det hela utrett på svenska på något vis. Och få reda på vad jag behöver tänka på för framtiden. Kroppen börjar ta slut nu förstås.

Igår vid ett tillfälle när jag satt utanför området i rondellen och väntade eftersom jag missförstått att leveransen verkligen var på väg, fick jag vara med om en fin liten episod.

Det kom en lång smal tonårsflicka med långt hår inne i från området. Med sig hade hon den vackra siameskatten som jag ser här ibland. De gick in i den gräsklädda rondellen (där alla hundar rastas och där ingen tar upp skiten). I rondellen växer ett tätvuxet vackert träd. Flickan gick fram till stammen och började prata med någon som redan satt uppe i trädet. Av rösten att döma var det en ung pojke. De pratade Ukryska-ich. Sedan klättrade hon upp till honom och förvann. De syntes inte alls i trädet. Katten klättrade upp efter. Sedan satt de där och pratade. Rätt som det var trillade en soffdyna ur trädet. De verkade ha gjort i ordning någonting i trädkronan där de brukade hålla till.


De var där idag också men pojken hoppade ner ur trädet.

Någon av grannarna ramlade in i närheten av mig i natt också. Jag tyckte jag hörde svenska röster vilket jag tyckte var konstigt. Jag har inga svenskar så nära mig nu.

Det kom ingen Chromecast igår. Jag började ringa igen på morgonen och förberedde ännu en dag av väntan. Om den lilla prylen hade kunnat komma till ett utlämningsställe i stället hade jag ju kunnat hämta den. Men jag tror inte jag ska föreslå det nu i detta skede.

Kokade kaffe. Kollade Morgonstudion på datorn så länge jag orkade med allt negativt som händer i världen. Knarkkrig i Equador, historien om den lilla flickan (i Sverige) som föräldrarna dödade genom att spruta ner ättika i magen på henne, vi behöver också börja förbereda oss för krig, o s v.

Insåg att jag behöver köpa en omgång ägg till för att klara mig till slutet av vistelsen. Insåg också att lössnuset kommer att räcka. Utan problem t o m och det kändes riktigt bra.

Kl 9 öppnade Media Markts support så jag ringde direkt då. Blev lovad prioriterad leverans direkt på morgonen.


Under tiden jag väntade möblerade jag om igen. Det blev inte riktigt bra i går av flera skäl. Symmetrin med fönstret gick inte att åtgärda men "möbelkakan" på detta sätt. Jag störde mig på det varje gång jag kom in i rummet utifrån. Så ska man inte behöva ha det.

TV:n skymde det enda egentliga ljusinsläpp jag har i allrummet. Det kändes tråkigt.

Jag drog ut alla möbler på golvet. Tömde den vita lilla bokhyllan till höger och torkade ur den. Det blir väldigt dammigt härinne märkte jag. Jag gjorde mig riktigt noga. Dessutom hade bakstycket på hyllan lossnat så jag spikade fast det ordentligt. På bilden ovan syns att bakstycket är löst och det sker ljusinsläpp upptill.



Då var det fixat.


Sedan blev det att dra runt möbler och bygga en ny möbelkaka.


TV:n fick vända ryggen till entrén. Kunde centreras bättre och dessutom kunde jag anpassa tittavståndet bättre som heller inte blev optimal för något av mina glasögonpar vid den senaste set-uppen.

Den masonitfärgade baksidan på hyllan bakom behöver jag täcka med tyg. Det ska till en likadan hylla till där också kom jag på. Mer bakom TV:n. Det blir snyggare när man kommer in i rummet sedan. Och mer förvaring förstås. Ytterligare en fullhög vit Billy ska in mot väggen också.

Soffor och bord ska bytas ut vad det lider. Det är för mycket gillestuga med allt furu. Sofforna är ok men lite halväckliga på något vis jag inte kan förklara. 

Visserligen blir det solreflexer i skärmen nu när solen står så lågt. Men det är bara att dra för gardinerna. Det var också sämre förut då TV:n stod med ryggen direkt emot fönstret. För att den inte skulle ta skada av den intensiva solstrålningen på sommaren skulle jag alltid behöva ha gardinerna fördragna.

Lyssnade på Lars Jansson trio när jag höll på och jag tyckte ljudet från TV:n var riktigt bra. Bättre än ur den högtalare jag hade förut. Där kanske jag också kan utveckla audiofilandet med en hyfsad soundbar vad det lider.


Här gav jag mig men jag vet precis vad jag behöver göra mer men det blir till sommaren det.

Lampan med hatten till vänster om TV:n står där för att jag ska få något i ögonvrån när jag passerar så jag inte går in i TV:n och river ner den. Kanske blir den också bra för upplättningsljus i taket. Ska prova det. Jag ska sätta fast TV:n i bänken ändå. Man vet inte hur man kan vingla till på fyllan ibland. Dessutom vinglar jag betänkligt även fullt nykter numera. Den står ju trots allt i en kritisk passage.

Det kommer också att bli bra med en likadan vit Billy till vänster om den som redan står där.

Ringde idioterna på Media Markt igen kl 12. Ingen förändring. Skurade duschen och duschade. Åt indisk lunch hemma. Fick ont i axlarna igen. Tog en tur till storkinesen på scootern. 


Köpte nytt porslin utan mönster, smågafflar och långa kaffeskedar. Eftersom normen säger att man ska ha minst 6 av varje så köpte jag de,

De hade en del intressanta akvarier där också faktiskt som jag inte sett förut.



Helgjutna i glas i olika storlekar. De stod så högt upp och var så tunga så jag orkade inte kolla priser. Säkert inte särskilt dyra.



Sedan hade de andra tillbehör också. Mycket plastdetaljer... 

Men ljusramper och pumpar och sådant var de sämre med. Lite olika grus fanns också men inget som tilltalade mig.

Jag fyllde min dramaten och gick iväg med skräp. Bl a det gamla porslinet och de tavlorna som hängde på väggarna när jag tog över. Det stod en skrotsamlare vid tunnorna och han ville ha porslinet och ett gammalt trasigt kamerastativ. Det kunde han väl få. Jag säg att han stod och drog bort elkablar från gamla apparater. Han ville väl åt kopparn.

Satte mig och läste en stund och väntade på min Chromecast som inte kom. 

Körde bläckfiskringar i airfryern och fortsatte att vänta. 


Gjorde dipsås av sista majonaisen och sista Frank´s Hot sauce -skvätten.Kl 17 ringde jag Media Markt igen. Inga nya besked.


Satt och tittade in i ett youtube-akvarium i 4K en stund.

Ringde igen kl 18:30. Ingen förändring. De ska leverera före kl 21.

Det här med att få saker levererade funkar inte alls här. De tar ingen som helst hänsyn till dina önskemål. Dessutom luktar leverantörer och hantverkare jätteäckligt när de är här. Jag får ställa upp korsdrag sedan. Om ni kan undvika att få varor levererade så gör det. I tre dagar har jag väntat på leverans av en liten jävla pryl som får plats i min ryggsäck. Jag beställde online men försökte hämta den på Media Markt i La Zenia men den skulle inte levereras därifrån eftersom jag hade beställt online och skulle få gratis utkörning.

Det verkar som de har system för att registrera beställningar men att de inte fattar hur de ska använda dem. Hur svårt kan det vara att ringa mig om de inte hittar. Det är vanligt att de kommer med det argumentet. -Vi har varit där men vi hittade inte adressen. Den adressen jag använder är den enda jag har och kan ju inte hitta på något annat. Ett problem är att i Google maps visas platsen "Club Salino" ett kvarter bort. Jag tror det är där de stannar och letar. Jag försöker alltid nämna det när jag anger adressen. Att de måste fortsätta ända in i rondellen för att komma fram till grinden som jag i min tur måste öppna åt dem.

Jag har t o m skrivit till Google maps för att få platsen flyttad. Det kan man göra och det måste ske nu. Detta har ställt till det varje gång. Jag har t o m vänner som parkerat vid punkten och gått in till mig efter telefonvägledning.

Under tiden jag bloggade nu bad jag google om flyttning av punkten igen. Fem minuter efter fick jag svar via mail att de flyttat punkten nu men att det kan ta upp till 24 timmar innan jag ser förändringen i kartan. Hoppas det blir så nu då.

Någon Chromecast kom inte ikväll heller förstås.



Inga kommentarer: