fredag 7 juni 2024

Annorlunda fredagsmarknad

Jag tog scootern på morgonen kl 8:30 och styrde mot fredagsmarknaden. Min normala väg dit är avstängd så jag fick ta en alternativ - mycket mer trafikerad - väg. Det var hysterisk morgonrusning och jag föredrog att undvika den sista biten och parkerade istället vid Carrefour och gick sista biten. Det tog en kvart att gå ungefär. Denna fredag rådde ett soldis över staden men det var väldigt varmt. Det kom ett litet regn igår kväll som tydligen innehöll mer lera än vatten. Det såg illa ut på morgonen på alla blanka ytor.


Så här såg grann-norskans bil ut.

När jag gick till fredagsmarknaden mötte jag Micke och Karin som kom i bilen. De skulle till Murcia och titta på säng och skulle eventuellt titta in till mig senare. Jag hade glömt telefonen på morgonen och kände mig egendomligt handikappad. Jag hade nog viljat föreviga den första kaffekoppen på mitt favoritfik men så blev det inte. Min favoritservitris serverade också.

Det var så varmt att jag inte orkade gå där särskilt länge. Jag köpte två stora bitar ingefära och två stora vitlökar och gjorde "Ginger-garlic-paste" när jag kom hem. Skalade dem och körde dem i blendern med  lite vatten och gurkmeja. Det fanns färsk gurkmeja också men det köpte jag inte denna gång. Använde pulver som vanligt. 


2 matskedar av denna pasta är grunden till nästan alla indiska rätter jag lagat hittills. Denna mix har jag nog tills jag åker till Sverige igen. Jag brukar köpa färdig pasta men den har en konstig bi-doft som jag inte tycker om. Bättre att göra egen.

Jag åt sen frukost när jag kom hem. Jag hade också kompletteringshandlat på Carrefour. Jag köpte ett 10 mm betongbor på Leroy Merlin också inför uppsättandet av TV:n på väggen. Sedan satte jag igång en tvättmaskin med kulörtvätt, delvis härrörande från min vintervistelse och som legat i tvättkorgen sedan dess. 


Det var väldigt blåsigt idag så det torkade oerhört snabbt.

Jag somnade medan tvätten gick och vaknade när det centrifugerades.

Sedan kollade jag lite på friidrotten på TV och insåg plötsligt att jag inte behöver hänga upp TV:n på väggen över huvud taget. 


Jag bara flyttade den lilla byrån med TV:n på till platsen där jag hade tänkt hänga den på väggen. Då slapp jag att borra överhuvudtaget.


Jag satte ihop en nyckelknippa till Sven som landar i Alicante kl 11:10 imorgon. Det ska bli spännande att tillbringa en vecka tillsammans under samma tak som en person man aldrig träffat tidigare.

I kvällningen gick jag bort till en kroggata som ligger alldeles bakom där jag bor. Jag hade hört talas om en thairestaurang som var bra där. Jag tänkt hämta take-away-menyer från alla restauranger på gatan men det var ingen som hade sådana. Thairestaurangen hittade jag inte ens. Det fanns en restaurang som var stängd men den hade ingen skylt. Alltså området bakom där jag bor... Det är så sunkigt och folket som är där är lika sunkiga de. Tre av restaurangerna jag var inne på var fulla med berusade, svettiga, tandlösa britter. Ljudnivån var så outhärdligt hög att jag i princip vände i dörrarna. Usch vad tragiskt! Det var så kvavt att svetten rann av hela mig när jag kom hem igen. En kvällsdusch och en korv till kvällsmat.


Rejäl korv. 


Då räcker det med en. Åt senap till.

Inga kommentarer: