torsdag 13 juni 2024

Vatten rinner inte uppåt

I förrgår tog jag scootern till Carrefour på morgonen när de öppnade för att lämna tillbaka skrivaren som jag inte fått ordning på. Jag krånglade med installation dagen innan och fick hjälp av IT-supporten på Karlstads kommun men vi lyckades inte lösa problemet. När jag tittade ner i skrivaren insåg jag att den inte hade någon tonerkassett.

På väg till Carrefour började det regna och när jag stod utanför och låste scootern öppnade sig himlen. Jag hann bli ganska blöt innan jag kom in under tak. När jag skulle hem igen efter en kvart hade det slutat men det var sjöar överallt på vägarna. De anlägger tydligen inte vägar på samma sätt härnere. De tycks inte tänka på avrinning överhuvudtaget. Det kanske regnade ordentligt i fem-tio minuter och redan då blir det problem härnere.

Därav dagens blogginläggstitel.

På kvällen sedan gick jag och Sven med våra nyfunna engelska vänner till restaurangen Sofia som ligger ett stenkast från lägenheten. Vi satt och åt lite och pratade när himlen öppnade sig igen. Det kom ett skyfall som varade i en kvart ungefär men vi satt under tak.


Jag åt köttbullar i tomatsås och mos. Det smakade inte mycket förutom såsen som smakade varm ketchup. När jag gick hem sedan fick jag kryssa mellan ytor där inte vattnet gick över skorna. Det finns inga gatubrunnar här runt mig vad jag sett. 


Märkligt att folk orkar leva så här och inte gör någonting åt det.

Igår jobbade jag medan Sven var ute och kollade lägenheter. 



Han filmade när jag drog iväg på scootern och så här ser jag ut i trafiken. Jag ska faktiskt börja använda reflexväst när jag kör. Medtrafikanterna ser mig inte som en jämlike i sina bilar. 

I kvällningen bjöd han ut mig på indisk restaurang eftersom han ansåg att dagen varit lyckosam. Vi gick till "King Food" nära mig. Det kom en skur igen när vi satt och åt. Vi fick stundtals vada genom vatten på hemvägen som vanligt.


Mycket bra restaurang och det var jättegott som vanligt. Vi kollade friidrotten på kvällen innan vi la oss.

Idag på morgonen packade Sven ihop sina grejer och flyttade till en annan kompis härnere. Jag kände en stor lättnad över att vara ensam igen. Jag har inte kunnat vara mig själv på långa vägar de här dagarna. Jag ska aldrig mer bjuda in någon att bo här förutom Felix. Jag är inte skapt för sådant.

Jag tvättade och hängde ut på tork. Satte mig och dumglodde rakt framför mig som efter ett trauma. Lyssnade på tystnaden och stararna. Drack iskall mjölk direkt ur förpackningen.

Jobbade och tvätten torkade på ett litet kick. Mary och Stefan var här och drack varsin cola-burk. Vi satt och pratade en stund och la upp planer för midsommar och nästa vecka.

Sven skrev och meddelade att de lagt ett bud på en lägenhet som han tittade på idag. Kul!

Tidig kväll med läsning.


Inga kommentarer: