söndag 23 juni 2024

Buffé

I ett ögonblick av övermod fick jag igår kväll för mig att hänga om dörrarna på kyl och frys. Jag plockade ur kylskåpsdörren och försökte förstå bruksanvisningen så gott det gick. Det var väldigt små bokstäver. Men jag lyckades få bort dörren ändå. När jag skulle "bygga om den" från högerhängd till vänsterhängd insåg jag att det fattades delar. I bruksanvisningen omnämndes en plastpåse med detaljer vilken jag inte hade något minne av. Jag fick hänga tillbaka dörren tills jag hittar den där jävla påsen.

Målade på baksidan en gång till och tvättade sedan scootern. Slappardag för övrigt med lite läsning. Solade lite också. Växlande molnighet och väldigt varmt. Började på Knausgårds "Morgonstjärnan" igår. Verkar lovande. Annars bara filosofi för hela slanten. Knausgård är också filosofi om man vill.

Jag läste ett tänkvärt meningsutbyte av Arne Naess också:

A: -Varför går du samma promenad varje dag?
B: -Jag går aldrig samma promenad.

Det där fastnade i min hjärna och jag tyckte så mycket om det. Jag som klagar på att det är så enformigt att gå i mina kvarter i Kristinehamn. Det är ju faktiskt aldrig samma promenad egentligen. Det gav uppslag till vidareutveckling av tankarna det satte igång. 

På eftermiddagen åkte jag och nabojänta till en thai wok och proppade i oss en massa mat.


Det fanns det mesta och jag provade givetvis så mycket jag orkade.


Första tallriken. Blandat småvarmt.


En dumpling på väg in.


Här sitter nabojänta.


Sedan blev det lite sushi.


Och sedan wok. Man tog råa ingredienser och lämnade in för wokning. Wok-kocken kryddade ingenting. Inte ens en droppe soya så det smakade ingenting. Då tog jag en grön sås och en röd sås. Den gröna smakade heller inte någonting och den röda var nästan för stark.

Sedan glass.

På det hela taget var vi ganska nöjda. Mediokert men OK med lite god vilja. Glassen var god. Det var alldeles för dyrt däremot. 

Mai-Lill mindes att det kostade 12:95 € per person. Nu kostade det 18:95 € per skalle. 245:- för min buffé och en cola. Inte okej faktiskt.

Jag solade och badade lite när jag kom hem. 

Och tänkte.

Att sitta rakt upp och ned, någorlunda bekvämt i skuggan och bara fundera är inte att förakta. Den sysslan kan ju heller aldrig bli samma två gånger. När en av de gamla filosoferna (minns inte vem nu) blev gammal och dement tyckte han det var fantastiskt. Han kunde alltid förundras över samma saker varje dag.

Jag tänkte idag att det är två ordinarie sommarvistelser kvar härnere. Sommaren 2025 och sommaren 2026. Sommaren 2027 är jag en fri man och bor här mer eller mindre permanent. Jag funderade också på boende i Sverige i framtiden och kom på att jag faktiskt kanske kan bo i Felix lägenhet i Göteborg på somrarna om inte han är där. Jag behöver verkligen inte bo i Kristinehamn. Det finns inget kvar där för mig.

Tidig kväll för mig här med Knausgård. Att jag skulle få i mig mera mat idag var uteslutet. Bara kallt vatten denna kväll.

Inga kommentarer: