måndag 3 juni 2024

Carrefour och Mercadona


Vaknade 8 och tog min dramaten och gick till Carrefour 8:45 innan det blivit för varmt. 

Det låg en kackerlacka i duschen på morgonen. Den låg på rygg men den levde. Jag la den i toaletten och spolade ner den. De går inte att spola ner om man inte lägger lite toapapper över dem först. Annars snurrar de bara runt så där retligt i skålen och jag litar inte på att de blir kvar i vattnet om jag inte spolar.

Det tar 20 minuter att gå till Carrefour. Till höger om min dramaten växer cikoria. Det användes i Sverige som kaffesurrogat under kriget. Jag åt frukost på Carrefour i förbutiken. 


En baguette med ost och fläsk. Kaffe med mjölk. Jag har ett litet knep när jag äter dessa baguetter. De är ju rostade och ovansidan går hårt åt gommen när man äter dem. Jag äter dem uppochner istället.

Då får jag det vassa ner mot tungan och det funkar mycket bättre. Jag handlade inte på Carrefour. Jag gick faktiskt till Mercadona istället. De har en ost där som jag ville ha så jag handlade det jag behövde där istället. 

Det hade tillkommit en ny MC-parkering utanför Carrefour. Jag köpte lite allt möjligt men den Mercadonan jag var på var inte så välsorterad. Det var flera saker jag inte hittade. Men jag köpte en fantastiskt god påläggskorv och ett väldigt gott bröd. Sedan gick jag hem. Men det var så varmt att jag fick ta av mig i bar överkropp på hemvägen. Händerna sväller och benen stumnar när jag rör mig i värmen och det var skönt att komma hem.

Jag solade en stund och åt två mackor. Kokade ägg så jag har färdigkokta när jag behöver. Drack den underbara mjölken de har här. Den smakar lite annorlunda än vår men den smakar inte illa. Jag har liksom vant mig vid bismaken. Den hör till. Vid tretiden åkte jag till Carrefour för att komplettera det jag inte hittade på morgonen. Då fick jag chans att inviga den nya parkeringen. Carrefour har så mycket annat än bara livsmedel och jag gick igenom elektronikavdelningen innan jag gick bort till livsmedelshyllorna. Jag har en tid funderat på att köpa en ny skrivare till lägenheten. Jag vill inte ha bläckstråle. Det ska vara laserskrivare och jag gick runt och tittade lite. Då fick jag se en ensam liten HP Laserjet M110we för 46 €. Det var ett fantastiskt pris men det var det enda exemplaret och den saknade nätsladd. Jag köpte den förstås. Det går inte att få tag på toner till min gamla laserskrivare som stod här. Nätsladden från den gamla HP-skrivaren passade förstås. Jag fick ner den i ryggsäcken så jag kunde också få hem den på ett enkelt sätt.


Riktigt nöjd med detta klipp!

Jag satte mig ute i skuggan och gav mig på lite filosofisk läsning. Att läsa filosofi är en utmaning och det går inte så lätt. Jag måste stanna upp och tänka hela tiden så det tar emot lite. Vi får se hur mycket jag orkar.


Det blev en kvällsmacka med det goda brödet också.

Eventuellt får jag besök härnere. Min vän Sven Bornemark kanske kommer om några dagar. Det är inte klart än men han är välkommen.

Resten av kvällen tittade jag på TV och la mig tidigt. I sängen läser jag Ulf Lundells Vardagar 7.

Inga kommentarer: