söndag 2 juni 2024

Hemmadag med mina starar


Boganvilla är vacker men den skräpar väldeliga. Det brukar samlas en hög torra foderblad i prånget där jag går in. Här fick jag sopa innan jag gick ut.

Stararna sjunger så otroligt vackert och jag såg en härfågel i rondellen utanför.

Dagen blev inte alls som jag tänkt mig. Jag pysslade lite ute.


Hängde tvätt och badade några gånger. 27 grader i poolen nu. Pratade med två svenska par som låg vid poolen. Jag tog ut våra cyklar och scootern. Tvätten torkade på en kvart i värmen.


Poolhäng.



När jag skulle ut med scootern blev det tydligen för tungt för en av klinkerplattorna på trappsteget och det gick helt sonika av. 


Det kanske går att limma ihop igen. Jag ska prata med Ritchie när jag se honom om han kanske har något klet att laga med. Scootern startade direkt som vanligt och var fulltankad. Jag körde iväg till Carrefour men jag misstänkte att det var stängt och det var det också. De brukar ha söndagsöppet på sommaren men de har tydligen inte börjat med det än. 

Det innebar att jag inte hade så mycket att äta hemma. Jag hade lite torra soppor så jag gjorde Minestronesoppa. Till det tog jag Finncrisp med ost. Ost hade jag med mig lite hemifrån igår och jag hittade ett oöppnat paket Finncrisp i köket.

Jag solade en stund och satte mig sedan i skuggan på baksidan och läste lite.


Jag testsådde dill och koriander idag. Jag tänkte se om jag kan bli självförsörjande på koriander medan jag är här. Dill sådde jag för att se hur det blir. Anna Bornemark säger att hon inte hittar krondill i Torrevieja. Man kanske kan odla den själv. Det kanske blir för varmt för dem att gro. Jag ska flytta dem till skuggan istället.

Jag satt i skuggan och läste och blev mer och mer hungrig. 


Tog en öl. Tvättade fönster. Tog en till och blev berusad. Tog ytterligare en innan jag gick bort till den närmaste indiska restaurangen. Det var en pina att gå till restaurangen i värmen men väl där fick jag lön för mödan.


Papadums och tre goda såser till förrätt.


Sedan Lamb curry rätt och slätt. Jag hade längtat så efter en curry och den smakade precis som jag ville. Jag åt upp varenda smula. Sedan betalade jag och lullade hemåt igen. Proppmätt.

Nu ska jag avsluta söndagen med lite TV-tittande innan jag lägger mig.

Inga kommentarer: