måndag 24 juni 2024

KIA Picanto

Stararna hade lämnat Club Salino igår. Jag förstod inte vart de tagit vägen. Det var bara gråsparv, duvor och koltrast som hördes. Idag var stararna tillbaka.

Jag författade ett långt mejl med hjälp av Google-translate igår till butiken där jag köpte kylskåpet. Hoppas de fattar.

Tittade på en fotbollsmatch mellan Tyskland och Schweiz igår. Lite underhållande faktiskt. Det hände saker hela tiden men nu har jag nog sett det jag behöver från EM.


Öppnade en burk musslor som tilltugg till TV:n och lyckades spruta ner bordet med ultrafet olja. Konstigt att inte mina båda telefoner låg i avfyrningssektorn för oljekaskaden.

Jobbade idag. Hade ett teamsmöte på morgonen. Växlande molnighet. Åt indisk matlådemat till lunch. Tog ett dopp i poolen efter maten. Det verkar som om myggen blivit flera över natten. Det kom in flera stycken direkt när jag ställde upp dörrarna på vädring. Det kanske har skett en kläckning efter skyfallen som var för drygt en vecka sedan. Jag vet inte hur långa de olika utvecklingsstadierna för myggor är.

Enerverande renoveringsarbete pågår i lägenheten intill. Slagborr och vanlig hammare.

Det märks att juli närmar sig. Det är mer folk här än vad jag är van vid. Nästan hela baksidan är full av parkerade bilar nu. Fortfarande 29 grader i poolen.

Efter jobbet åkte jag till KIA-återförsäljaren. Jag diskuterade finansiering. Det kändes bra men det är inte dags att köpa än. Den nya modellen har just kommit av KIA Picanto. Ett nytt utseende och fler finesser förstås. Den tidigare modellen sjönk väldigt i pris på en gång. Nu vill alla ha den nya. En ett år gammal bil som gått ca 1000 mil ligger på 12 900 € (ca 145 000 kr). En helt ny årsmodell 2025 ligger på ca 17 000 € (ca 190 000 kr). Det är samma pris som i Sverige. Tidigare var bilarna betydligt billigare härnere.


Efter samtal med bilförsäljaren åkte jag till Carrefour och köpte mer mjölk. Det var lugnt. Väldigt lite folk. Det är röd dag här idag. Det märktes i kassorna. Bara ett fåtal kassor var öppna och köerna blev rätt så långa. Jag checkade ut min mjölk via en snabbkassa.

Tidig kväll. Tidigt i säng för att läsa.


Inga kommentarer: