torsdag 6 juni 2024

Kackerlackor

Jag har sett en ny kackerlacka varje dag jag har varit här. Imorse låg det en på golvet igen. Den låg på rygg och fäktade med antennerna så den var inte död. Igår jagade jag en på köksbänken men den rackarn kom undan. De är ju otroligt snabba. Jag jagade den med flugsmälla fram och tillbaka bland kryddburkar och dylikt men till slut försvann den bakom kylskåpet.

Det är mycket tornseglare denna sommar. De far över området som små parerande bumeranger hela dagarna. Annars är stararnas läte dominerande mornar och kvällar. En gråsparvsmatta ligger hela tiden i bakgrunden och turkduvor och ringduvor hörs sporadiskt. Då och då en skränande papegojflock.


Dagens frukostbild.


Jag började ta itu med sommarens renoveringsinsats. Jag ska måla om den bakre väggen utvändigt och gav mig på att ta bort löst sittande färg med borrmaskin och stålborste.

Jag gav mig inte förrän allt var genomgånget. Jag känner av att jag varit i solen ett par dagar nu så det var bra för mig att tillbringa förmiddagen i skuggan också.


När jag hade borstat bort all lös färg tvättade jag väggen också.

Rätt som det var ringde telefonen och det var Karin och Micke som ringde och undrade om jag bjöd på kaffe. -Givetvis, svarade jag så de tittade in en stund och jag fick inviga min nya espressokokare. Kaffet blev jättegott. 


Micke och Karin var bara här i 48 timmar för att röja sitt gamla boende och träffa advokat och skriva på papper för deras nya boende.

Jag fortsatte lite på baksidan när de åkt. Sedan dammsög jag och våttorkade lägenheten.

Kl 16 hade min norska granne Maj-Lill arbetat klart för dagen och vi drog iväg till en färgaffär för att köpa färg och spackel. På hemvägen började bilen koka. 


Precis när vi kommit ur en rondell.

Jag gick in i en butik bredvid och fyllde en flaska med vatten men det rann rakt igenom när vi startade igen. Det låg en mack i närheten så vi svängde in dit men den var obemannad. 


Men bredvid låg något som såg ut som en bilverkstad. Det var i alla fall ett gäng män som mekade med bilar där. Vi chansade och körde in. Det kom en kille direkt och tittade. Han gick in och hämtade verktyg. 


Det var en slang för kylarvatten som spruckit. Han lyckades skära bort det spruckna och ersätta med en annan slangbit så vi skulle kunna åka igen. Maj-Lill frågade vad han ville ha för besväret och han ville ha betalt för glykolen som han fyllde i 10 €. Vi åkte till en bankomat vid Carrefour och Maj-Lill gav honom 50 €. Det var det verkligen värt.

Det var skönt att komma hem.


Maj-Lill och hennes syster åkte iväg till Carrefour för att handla och jag satt kvar och njöt av tystnaden.

Inga kommentarer: