tisdag 28 december 2021

Ännu en solig och varm dag

Jag började dagen som vanligt med frukost. Sedan tog jag det lugnt och låg och läste. Jag hade en tid att passa kl 14:30 då en mäklare skulle komma och plocka upp mig. Klockan 11 gick jag upp på takterassen och solade. Det finns en solstol däruppe. Däremot ingen solsäng så jag kan egentligen bara sola framsidan. Jag lade mig på mage på klinkergolvet en stund också men det gick inte värst länge innan det blev för hårt och kallt.

Dagens smaklöshet kommer här. Fr o m nu kommer jag lägga ut smaklösheter mer sporadiskt. 


Jag verkar ha täckt in de flesta smaklösheterna redan för nu får jag anstränga mig för att hitta nya.

Att sola en 57-årig överviktig kropp erbjuder vissa utmaningar. När man var yngre och i stort sett tvådimensionell var det ingen konst. Då solade man magen och ryggen och därmed jämt. Nu när man är 57 och överviktig är ju kroppen mera tredimensionell. Profilen är ungefär lika bred som framsidan. I alla fall i midjehöjd. Om man vill få en jämn solbränna får man ju alternera mellan fyra sidor att sola.

Medan jag satt i solstolen tänkte jag hur man skulle kunna bygga en solstol i vilken man kunde sola runt om men jag kunde inte komma på någon lösning. Först tänkte jag mig som en stol som ett roterande grillspett men det skulle inte gå utan ett avancerat system med selar. Då skulle man ju bli rutig om man solade så. Sedan tänkte jag mig som en rullgrill men då skulle man ju vara tvungen att ligga med armarna tätt utefter sidorna eller korslagda över bröstet. Det skulle inte heller ge en särskilt fin och jämn solbränna.


På begäran bjuder jag på en traditionell solningsbild. Vad gör man inte för sina följare. Här sitter jag på balkongen och äter mandariner.

Kl 14:30 kom en tjej från Skandiamäklarna och hämtade mig för visning av tre "objekt". Inget objekt var intressant nog att fotografera ens. Möjligen det första. Lägenheten var möjligen något rymligare. Men betydligt billigare. Den hade en fin takterass också men inte tillgång till pool. Dessutom låg den längre ifrån havet.

De andra två var inte alls intressanta. Jag fick meddelande från banken idag också att min personliga bankkvinna var ledig några dagar. Det är förstås henne väl unt. Hon skulle vara tillbaka på torsdag så jag hoppas jag får en kontakt med henne då.

Jag åkte med dagens mäklare till stan och blev avsläppt vid kontoret. Sedan gick jag strandpromenaden inåt centrum men kraften gick ur mig ganska snabbt. 


Här växte en Hoya vilt i en buske.

Jag såg en jättestor brandgul skalbagge som flög också. Jag såg den länge men tyvärr landade den inte så jag kunde fotografera den. Jag såg en ägrätthäger igen också.

Jag var törstig och det var jättevarmt. 


Folk låg på stranden och det fanns även de som badade. 

Jag gick till kababstället igen och åt. 


Idag en kebabtallrik med ris. Den satt gott i magen. Jag började sakta vandra hemåt. Klockan var redan 17. När jag gått en bit fick jag se det lilla turisttåget som jag vet är det enda sättet att komma nära den rosa saltsjön ifrån. 


Jag hoppade på. 9 € kostade en tur. Tåget gick direkt till den rosa saltsjön.


Tåget körde in på själva saltutvinningsområdet och då såg jag två flamingos faktiskt. Tyvärr hade jag inte teleobjektivet på. 

Häftigt att se dessa salthögar som också färgades av solnedgången. Här kommer ett antal bilder inifrån området.









Salt kan faktiskt vara ganska vackert.

Jag bytte till teleobjektivet för att få en skymt av flamingosarna men fick tyvärr inga bra bilder. En skarv på en stolpe kom med också.



På tillbakavägen öppnade man en liten souvenirshop men jag köpte inget.


Däremot bröt jag loss en liten bit salt tidigare och stoppade i fickan. Jag plockade upp lagom stora kristaller och gick och sög på.

När det väl skymmer härnere går det fort. Jag tror det är ungefär en kvart mellan bilden på kiosken och från strandpromenaden när jag klev av tåget och började vandra hemåt.

Torrevieja by night.


Jag gick hem och var ganska så utmattad efter denna dag.

Inga kommentarer: