lördag 4 december 2021

Tack mina underbara bloggföljare

Pernilla Monforte och Sandra Tjärning gjorde mig uppmärksam på att jag verkar ha läst Spaniens inreseregler lite fel. Och jag håller med dem; Sverige är inte ett "Högriskland" i spanjorernas ögon. Listan på högriskländer omfattas av en handfull afrikanska länder. Dessutom har listan uppdaterats sedan igår och omfattar perioden fram till den 12 december och jag åker den 11:te december. Därför slipper jag (som det ser ut nu) att testa mig innan avfärd.

Den här dagen blev mycket bättre än jag kunnat föreställa mig. Felix åkte till Bodaborg med ett gäng och fick möjlighet att ha jätteroligt dessutom. Han älskar det och jag hatar det så det är ju så bra att han får komma dit ibland. Bara vetskapen om att han har roligt gör mig också glad.

Min vän Freddie skulle varit här med sin Sony A6000 och vi skulle diskutera kameran och tillbehör till den. Vi var tyvärr tvungna att ställa in. Han var lite snuvig och jag vågade inte chansa nu. Bara jag väl kommer in i Spanien så kan jag få en liten förkylning. Men jag vågar inte passera "arrivals" i Alicante om jag är snuvig. 

Min idé om att köpa en systemkamera började ta form när jag köpte stereoluppen. Det går att köpa ett tillbehör till den så man kan fotografera genom det ena okularet. Min älskade Lumix FZ200 klarade inte det. Det är ju en sådan vacker "värld" därnere när man kommer ner på småkrypens och växtdetaljernas nivå. Insekter blir monstruösa men de har så vackra detaljer som inte finns att se med det nakna ögat. Dessutom har jag förstått att man ganska enkelt kan "stacka" bilder med mjukvara i datorn. Mjukvara som jag redan har. När man stackar tar man ett antal bilder på samma objekt med kameran uppsatt på stativ. För varje bild man tar ändrar man skärpan lite. Man kan nästan förklara det med att man "skivar upp" en insekt där bara en liten del av insekten är i fokus. De första bilderna man tar blir bara skarpa på insektens fötter. Resten blir suddigt. Den sista bilden man tar blir bara skarp på en liten fläck uppe på ryggen. När man är färdig låter man programvaran göra en bild av alla de bilder man tagit. Då kan man få en skarp bild på fötterna samtidigt som ytan på täckvingarna är skarp även om man tar en bild uppifrån. Kanske 20 bilder blir en. 

Problemet med att ta riktiga närbilder är att skärpedjupet blir så litet. På detta sätt kan man få skärpa på en hel insekt t ex. Googla focus stacking eller kolla här. Det där vill jag gärna utforska även om jag är ödmjuk inför att det kanske inte är så enkelt som jag tror.

Min Sony A6000-vän filmade lite när han använde vintageobjektiv med sin kamera och visade mig över internet. Jag vill själv utveckla mitt filmande så jag har också köpt en riktig "Gimbal". Ett sorts gyroupphängt handburet stativ som hjälper till med att hålla kameran stadig.

På eftermiddagen stekte jag rårakor och åt med löjrom, rödlök, citron och crème fraich. Jag tror jag skulle kunna äta detta varje dag livet ut om jag fick chansen. Jag lyxar till det lite nu när smak och luktsinne är tillbaka. Tänk om avsaknaden av det hade blivit bestående. Då hade inte detta smakat någonting.


Nu blev det gudomligt gott.


Paket från Amazon levererades idag också. Batteriladdare med två extra batterier till kameran som jag inte har än.


Makromellanringar som gör att jag kan förstora objekt på nära håll och ett minneskort för att lagra bilderna och filmerna på i kameran. Jag kanske får komplettera med ytterligare minneskort vad det lider. Jag tankar ju över bilder och filmer till datorn så snart jag har chansen. Jag vet inte hur stort minneskort jag behöver för att kunna fotografera en hel dag. Men om jag ska filma så fylls förstås kortet snabbt.

Imorgon är det söndag och jag ska hänga lite med Felix. Vi ska bl a övningsköra lite. Sedan är det bara att vänta på att det ska bli måndag så att kameran kommer. Hoppas det inte krånglar med den leveransen. Jag bli lite nojig när paket försvinner även om de oftast dyker upp efter en stund.

Om en vecka sitter jag förhoppningsvis och bloggar i en lägenhet i Torrevieja.

Inga kommentarer: