torsdag 30 december 2021

Spännande dag

Jag vaknade efter en hemsk mardröm där Felix börjat prata någon sorts konstig invandrarsvenska som jag tyckte han skulle sluta med. Men det var så alla pratade nu hävdade han och ansåg mig mossig och omodern. Han vägrade prata ordentligt och jag nådde inte fram till honom med min vädjan. Han blev en Felix jag aldrig sett förut. Kall och hård och tittade på mig med förakt. Jag grät och grät och vädjade. Hans kompisar tröstade mig men han själv bara tittade på mig med avsky i blicken. Det var så otroligt otäckt.

Den där uppgivenheten jag kände satt i en stund efter jag vaknat men sedan rann den av mig. Jag tog en strandpromenad på drygt 5 kilometer i motsatt riktning mot vad jag brukar gå. Jag vände vid en restaurang som hette Nautilus. Idag hade jag bara ett par lätta kortbyxor, strumpor och skor, en liten flaska vatten och nycklarna till lägenheten med mig. Det tog nog ungefär en timme att gå. Under tiden hade banken hört av sig angående lån till bostad härnere. Tyvärr har jag ju ingen telefon. Min bankkontakt skulle bara jobba två timmar idag. Det blev en spännande timme att sitta och vänta på meddelande när jag kom tillbaka. Lite resultat av sin kalkyl hade hon delgett mig via meddelande men jag hade så gärna velat prata lite med henne också. Jag hann i alla fall att få klartecken att jag beviljas lån.

Jag mailade mäklaren. Hon frågade om vi kunde åka ut och titta idag istället för på måndag. En kollega till henne skulle visa lägenheterna ikväll men min mäklare tänkte att jag kunde få första tjing och titta i alla fall. Hon plockade upp mig och vi åkte och tittade.

Den ena vi tittade på var riktigt bra. Dessutom låg den i en "gated community" så jag skulle kunna parkera ett fordon säkert utan att göra några egna stöldskyddande åtgärder som på uteplatsen till den lägenheten jag tittade på igår. 


Här är baksidan på huset där man kan parkera alldeles utanför dörren. Med ett par bra lås på en scooter så kan den stå där. T o m under tak och när jag inte är där kan jag enkelt ställa in den i lägenheten. Området är helt inhägnat och man kommer inte in utan nyckel.

Tankarna snurrade i huvudet så att jag inte kom mig för att ta några bilder. 


Jag tog en bild in i köket i alla fall. En länk till lägenheten finns här. Allt ingår också. Möbler och så. Tyvärr var det inte mycket till möbler i min smak. Sängarna kanske ändå går att använda. Jag kommer att behöva måla lite också men det gör mig inget. Det var mycket "furulook" och det vill jag inte ha. Det låg en död kackerlacka i duschen också men det är inget konstigt med det.

Denna hade uteplats i söderläge. Den andra i norrläge. Denna hade också en lika fin pool som den andra. Nu har jag lagt ett bud på den jag såg idag. Den var utgångspriset lite högre på också. Men det var svårt att välja kan jag lova. Men nu är det gjort och ju mer jag tänker på det desto mera stärkt blir jag i mitt beslut. Det var ju bråttom med beslut också. Det kommer andra och ska se båda lägenheterna ikväll. Hade de då lagt ett bud hade jag fått ta "den andra".

Jag gick ut och åt sedan. Det har varit en omtumlande dag med beslut som har behövt fattas. 


Jag tyckte jag var värd en pilsner efter dagen.


Och ställets varma bröd med vitlökssmör färgat med bläckfiskbläck.


Och en underbar paella. Jag hade fått denna med nudlar rekommenderad för mig och den var jättegod. Sedan gick jag hem.

Man tror att det kommer att bli den varmaste nyårsaftonen på 40 år här.

Tre veckor tog det att vänja sig vid all hundskit. Nu ser jag dem, väjer undan men tänker inte på var och en av dem som jag gjorde i början. 

Inga kommentarer: