söndag 19 december 2021

På vischan

Jag vaknade kl 05:30 och läste ut boken jag trivts så med medan den varade. 


Jag kan verkligen rekommendera denna till vissa kvinnor i min bekantskapskrets som skulle ha jätteroligt när de läste den. Jag kommer inte droppa några namn på er därute men ibland har jag sett er framför mig när jag läst. Boken är skriven av en kvinna som beskriver sina högkänsliga tankar under sitt vakna liv. Jag har haft så roligt när jag läst hennes träffsäkra funderingar.

Det verkar som om jag vänt på dygnet lite härnere. Jag lägger mig oftast innan kl 19 och läser så länge jag orkar. Blundar och tänker en timma innan sömnen tar överhanden och sedan vaknar jag flera timmar innan dagen gryr. Iofs inte helt olikt mitt liv hemma. Ikväll ska jag börja på en ny bok och ser fram emot det redan nu.

Idag kom min svenska vän Manuel och hämtade mig. Vi skulle prata snusodling bl a och jag har länge haft en önskan att få se hur han bor lite på landet härnere. Det stämmer överens med Felix idé om att jag ska bli avokadobonde. Det är väl en idé jag själv har också förstås. Annars skulle Felix inte förknippat mig så med ett ensamt liv härnere med mina odlingar och min egen hjärna. Det roliga är att han uppmuntrar det livet för min räkning. Och för sin egen räkning också antar jag eftersom han vill med hela sitt hjärta att jag har det bra. Han förstår att det inte är någon idé för honom att drömma om att åka ner och låna pappas boende centralt i en partyort med infinitypool. Han vet att när hans pappa mår bra så spiller det över på honom också.

Vi åkte ut till Manuel och hans familjs hus i den lilla orten La Hoya strax utanför Elche. 


Vi åkte till byn och handlade mjölk i lösvikt först. Han hade med en flaska som en kvinna fyllde på. Sedan åkte vi till honom.

Vilken trädgård och vilket hus! Och vad mycket roliga växter. Här kommer ett gäng bilder från trädgårdsvarvet vi tog.


Mandariner.


Grapefrukt.


Ogräs i form av kaktusar och dadelpalm. En agaveplanta också.


En underbar skir blomma.


En nyrenoverad pool där inte ens vattnet klarnat ännu.



Tobaksplantor i lite olika modeller. De i krukan är av fröer från mig.



Kaktusar.


Omogen citron.


Mullbärsträd.


Oliver. De hade fler olivträd och fick ut ca 5 liter egen olivolja. Det fanns någon sorts kooperativ där de kunde få sina oliver pressade.



Uppfarten mot huset och ner mot grindarna. Och lite höns.



Till och med högarna med ris var intressanta för mig med nerklippta hibiskusar och allt möjligt i.


Och en citronplantage utanför grindarna.

Jag hade en otroligt trevlig dag däruppe med god mat och trevliga människor. Jag inser ju mer och mer hur självklart det är att det är så här jag ska bo förstås. Inte i en lägenhet i en turistort. Det har sina fördelar det också förstås men som de bodde däruppe med en stor tomt och gångavstånd till en liten by med det man behöver och restauranger på cykelavstånd.

Jag ska nog ta mig till en svensk mäklare någon dag och lära mig lite mer. Förstå marknaden lite och var min ekonomi skulle tillåta mig att bo. 

Idag var det lite svalt på morgonen och det kom några regnstänk men kallare än så här blir det inte sa Manuel. Det är rått och kyligt på nätterna och han har haft problem med att torka tobaken utan att den möglar. Han får testa sig fram med lite olika torkmodeller tror jag.

Han skjutsade mig till La Mata i norra änden av Torrevieja. Precis där jag var igår faktiskt så jag gick lite där innan jag tog bussen in till stan. Det går inte mycket bussar på söndagar så jag skulle ha fått väntat 45 minuter på att kunna byta buss inne i stan så jag gick hem istället. Det tog drygt en timma och jag var så trött i benen. Men det var också så varmt att jag fick ta av mig min hoodie och gå i t-tröja. Jag känner att den här luften och miljön är så otroligt välgörande för mig och mina stackars lungor.

En väldigt intressant dag för mig.

Inga kommentarer: