tisdag 14 december 2021

Vaknade 04:50 och gick upp och trodde det var morgon. Jag blev sittande vid datorn och läste nyheter på SVT. Det ser illa ut med smittspridningen i norden. Här vet jag inte riktigt hur läget är men jag ska ta reda på mer om det nu. Det är ju lättare för mig att få svenska nyheter än spanska faktiskt. 

Jag satte också på värmen. Jag var genomfrusen i hela kroppen efter denna natt och jag fick inte upp värmen för egen maskin heller. Jag satte på mig alla varma kläder jag hade och gick och lade mig under täcket med alla kläder på. Jag somnade en stund igen och vaknade kl 8:30 och var fortfarande iskall om händerna. Jag minns inte att jag någonsin varit så här in till märgen avkyld.


Men då åt jag frukost och gick ut på promenad. Jag gick en annan väg idag. Inte längs havet. Jag hade sikte på en park jag blivit tipsad om eftersom det brukar vara mycket fåglar där.


Citroner och hibiskusar bredvid varandra.


En vacker gul blomma. Den doftade ingenting.


En inte lika fin växt.

Det här med tuppen i rondellen. Jag inser nu att det finns en liten hönsflock i varenda park eller ödetomt. Det var absolut inget exklusivt för min rondell.



Här kom det en på trottoaren.

Och katter.


En flock gröna papegojor flög runt och skränade.


Här kom de i luven på varann.

Jag såg fler rödstjärtar idag också. Jag gick in mot staden tills jag kom till den fina strandpromenaden. Där har jag inte gått ännu. Där kommer "L" springa när hon kommer. Om hon kommer. Läget blir bara värre och värre med pandemin och i hennes fall blir det flygningen från Norge som kan ställa till det. Norskarna drar åt snaran rejält nu. Det är möjligt att de tänker rätt. Det är också möjligt att Sverige tänker rätt där vi inte sätter in alla åtgärder på en gång. Jag vet inte om Norge är i ett annat läge också eftersom de kom relativt lindrigt undan i början av pandemin. Jag stod och höll i en flaska Kava idag men tyckte sedan att det kanske var överdrivet tidigt att lägga den på kylning innan hon kommer redan nu. Måtte det bara lösa sig för henne. Det är ett efterlängtat möte och sällskap från min sida.


Här börjar den fina strandpromenaden. Jag kan se henne framför mig springandes här och njuta av vädret. Hon är så värd det efter blöta och kalla långlopp i Sverige. Jag vet faktiskt inte hur långt hon skulle kunna springa här men det är nog en bra bit.


Ett fint litet verk vid promenaden.

Jag gick upp till busstationen och köpte ett busskort för lokaltrafiken för 20 €. Jag tog faktiskt bussen hem sedan efter promenaden. Men först köpte jag lunch. 


En halv omelett och några ost- och skinksnacks. Inget av det var gott så jag åt minimalt lite innan jag kastade det. Ibland blir det fel. Dessutom var det take-away så jag fick gå en bit innan jag kunde sätta mig och äta mitt i trafiken nästan.


Jag köpte en persimon också. Det hade jag aldrig ätit och jag sparade den till jag kom hem så jag fick kolla på Youtube hur man skalar den. 

Jag köpte fyra mandariner idag igen av samma handlare. Vi börjar känna igen varann nu. Jag satte mig vid havet och åt dem.


Persimonen var helt underbar och sådana blir det fler av vad det lider. Som söt lite hård melon. Jättegod!

Jag har lite svårt för min nya kamera. Jag saknar verkligen min Lumix. Den nya kräver mer av mig för att det ska bli bra bilder. Jag är för stunden inte så intresserad av att lära mig ordentligt utan nöjer mig med grundinställningar där jag själv är inblandad så lite som möjligt vid tillblivandet av bilden. Men det duger inte. Det blir ofta lite för mörka bilder och den trubbar av färgerna lite också tycker jag.

Idag satte jag på värmen kl 16 inför kommande hemmakväll. Jag gick till Aldi en sväng och kompletterade lite. Jag köpte faktiskt en flaska Kava också och ställde på kylning. Om inte "L" kommer får jag väl fira lite själv. Jag har aldrig druckit Kava.

Jag ska ju fira jul här själv också. Då kommer jag sakna Felix. Felix kanske får något litet levererat med Swishtomten, vem vet... Jag köpte lite choklad på Aldi som jag ska lägga i en påse med lite mer gottis och hänga på den lilla spanska tantens dörr här bredvid på julafton. Lite som ursäkt för de vilda festerna jag har här varje natt...
Nej då. Eftersom jag avskyr oljud så vinnlägger jag mig alltid om att röra mig ljudlöst i de gemensamma domänerna. Det är annat än han med ljuden härnere som förstärker alla ljud istället. När det åker förbi ett utryckningsfordon skäller hunden oavbrutet och jätte vasst och starkt tills långt efter sirenerna försvunnit. De passar bra ihop de där två. Jag tror han har en kvinna också jag tycker mig höra ett litet nikotinkrax därnere då och då.

Det känns som om det är så här det ska vara på vintrarna på ålderns höst faktiskt. Imorgon ska jag träffa en svensk kille som är bofast. Det ska bli så roligt att se hur det är att bo lite på landet här med egna odlingar och så. Han ska plocka upp mig på väg hem från jobbet kl 13:45 här utanför.

På fredag kommer en kristinehamnare hit som också är bofast här. Han har lovat att ta mig på en liten sightseeing någon dag.

Ofta ser jag äldre par som säkert är hitflyttade. De släpar sig fram i lortiga myskläder och drar på en varsin överviktig hund. Hon går ofta fyra meter framför honom och de säger inte ett ord till varann. Han kommer troligen gå i graven före henne ändå. Det är ju fördelen dessa uttråkade män har. Att få lämna in istället för att genomlida fler år av total tristess och meningslöshet.

Nu kanske jag var lite hård men jag hade en liten diskussion med en vän om livströtta tråkiga män för några dagar sedan och jag förstår precis vad hon menar.

Inga kommentarer: